Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

WASPADA, ANCAMAN DI MALAYSIA


Militan IS ancam ‘gegar’ Bukit Aman
IS
Video anggota IS melaungkan amaran akan gempur Bukit Aman.

KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia (PDRM) mempertingkatkan kawalan susulan penyebaran video dipercayai dari anggota militan IS yang melaungkan amaran untuk ‘mengegarkan’ Bukit Aman.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata, pihaknya memandang serius perkara ini kerana ianya adalah satu ugutan berbentuk ancaman.

“Siasatan dijalankan dan kita sentiasa berwaspada termasuklah mempertingkat kawalan dan pemantauan termasuklah di pintu masuk lapangan terbang dan sempadan negara.

“Kita pantau perkara ini secara berterusan dan kita tidak mahu video-video sebegini terus mengancam keselamatan negara,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Pengarah Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, lelaki itu telah dikenal pasti sebagai Mohd Rafi Udin dari Negeri Sembilan.

Menurutnya, semakan yang dibuat dapati dia (Mohd Rafi) pernah ditangkap dan ditahan dibawah tahanan ISA sekitar tahun 2003.

Beliau berkata, Mohd Rafi ini merupakan bekas anggota Kumpulan Militan Malaysia (KMM).
Mengulas tentang ugutan yang dibuat melalui rakaman video tersebut, Ayob Khan berkata, perkara ini bukanlah satu benda baharu.

“Kita sudah pun mempertingkat kawalan keselamatan sejak tahun 2015 lagi...kawalan ini bukan sahaja di Bukit Aman, tapi lokasi-lokasi lain di negara seperti pusat beli-belah dengan kerjasama bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Jika dilihat, rondaan di pusat beli-belah ini adalah susulan beberapa ugutan yang pernah dibuat mereka (IS) sebelum ini,” katanya.

Memetik laporan media tempatan, video yang dikeluarkan oleh sayap media militan IS pada Selasa lalu itu memaparkan lelaki rakyat Malaysia yang sedang berperang di Syria.

“Kepada mereka yang berada di bukit-bukit yang aman, ketahuilah kalian tidak lagi akan aman sebentar lagi.

“Kami akan pulang untuk menyerang kalian ataupun sahabat-sahabat kami yang berada di sana, insya-ALLAH akan memenggal leher-leher kalian.” kata lelaki itu.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.