Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

DAP DAN AMANAH AKAN DIKUBURKAN PADA PRU 14


Pas bakal kalah semua kerusi
OBT
 
JIKA berdasarkan keputusan PRK kerusi Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar, Pas bakal kalah semua kerusi Dun di Perak dan Selangor pada PRU akan datang.

Demikian kata Penasihat DAP, Lim Kit Siang dalam satu kenyataannya kepada Sin Chew Jit Poh.

Beliau berkata, dalam PRU lalu, Pas Selangor dan Perak masih boleh berbangga dengan masing-masing memenangi 15 dan lima kerusi Dun.

“Tetapi jika melihat trend pengundi di Sungai Besar dan Kuala Kangsar, Pas akan terus kehilangan pengaruh di Selangor dan Perak dalam PRU14, bahkan boleh kalah dalam semua kerusi Dun yang ditandingi mereka,” kata pemimpin veteran DAP itu.

Menurut Kit Siang lagi, apa yang menyedihkan ialah walaupun telah melalui selama 65 tahun dalam perjuangan politik di negara kita, Pas kini berperanan sebagai ‘pengacau’ dalam politik tanah air.

“Saya mencadangkan agar Pas menumpukan perhatian mereka dengan bertanding di empat negeri sahaja dalam PRU akan datang bagi mengelak pertembungan tiga penjuru seperti apa yang telah berlaku dalam dua PRK baru-baru ini.

“Pas sepatutnya hanya tanding di empat negeri ini iaitu Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis, manakala Amanah boleh tanding di negeri-negeri lain. Terpulanglah bagaimana kata sepakat boleh dicapai antara kedua-dua parti ini,” katanya.

Kit Siang berkata, dalam PRU lalu, Pas hanya kalah 399 undi kepada BN di kerusi Parlimen Sungai Besar, manakala di kerusi Parlimen Kuala Kangsar, Pas kalah 1,082 undi.

“Undi-undi yang diperoleh oleh Pas adalah hasil kerjasama ketika bersama dalam Pakatan Rakyat dan bukan usaha Pas secara bersendirian,” terang Kit Siang.

Sementara itu, China Press melaporkan, Pakatan Harapan berharap akan membuat keputusan menentukan hubungan dengan Pas sedikit masa lagi.

Presidennya, Mohamad Sabu berkata, dalam PRK Sungai Besar baru-baru ini telah mewujudkan satu hubungan yang agak rumit antara Amanah dengan Pas.

“Pas dan Amanah adalah parti yang menganggotai pentadbiran kerajaan Selangor. Namun, jentera Pas kata mereka dan PKR adalah kerajaan Pakatan Rakyat dalam kerajaan Selangor, manakala jentera Amanah pula kata mereka dan PKR adalah kerajaan Pakatan Harapan dalam kerajaan Selangor.

“Pada PRK Sungai Besar, parti pembangkang seperti lawan sesama sendiri sehingga pengundi pun sakit kepala. Oleh itu, masalah ini perlu diselesaikan segera,” kata Mohamad ketika dalam satu forum Pasca PRK di Bukit Mertajam, malam kelmarin.

Kata Presiden Amanah itu lagi, sama ada mahu atau tidak mahu kerjasama, ataupun terikat dalam apa bentuk kerjasama sekalipun, hubungan antara Amanah dan Pas perlu dijelaskan. Setelah persetujuan dicapai, maka senanglah bagi Pakatan Harapan mara ke hadapan.

“Amanah melakukan kesilapan lebih besar berbanding dengan pihak lawan. Pucuk pimpinan Pakatan Harapan tidak dapat membuat keputusan lebih awal bagi menentukan calon parti mana yang patut bertanding. Ini akhirnya menyebabkan jentera pilihan raya tidak dapat bergerak dengan lebih awal,” kata Mohamad.

Beliau secara peribadinya turut setuju semua parti komponen dalam Pakatan Harapan dapat menggunakan satu lambang yang sama ketika bertanding dalam PRU akan datang. Bagaimanapun perkara ini akan dibincangkan dalam mesyuarat akan datang.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.