Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Tak la macam apache English sangat




Aku perati je geng-geng pembangkang diperbodohkan Syed Saddiq. Pada Syed Saddiq kurang fasih English merupakan masalah besar. Mungkin dia English Nazi. Tak boleh tengok, dengar atau tahu ada orang yang 'menyalahgunakan' English agaknya. Sebab itu beria dia perbesarkan cerita. 

Bagi aku Syed Saddiq patut focus isu-isu yang babitkan kaum marginal. Punya la kita tengah kecoh bahas masalah PATI di Sabah boleh pula dia tak amek port nak bidas. Ke sebab yang create masalah ini dulu-dulu ialah pemimpin yang dia sayangi? Macam neh punya watak sakai, orang kaya pilih isu bodoh, korang jadikan ikutan? Dah nak mampos gamaknya penyokong-penyokong pembangkang neh. 

MAZA pun turut sama ikut campur mengulas perkara ini. Walaupun aku rasa agak pelik tetapi point MAZA ini ada asasnya. Korang yang kecoh bab kefasihan English neh sebenarnya memalukan. Korang yang memalukan. Ya. Memalukan. 

Cuba korang buat homework dulu sebelum jadi lembu Syed Saddiq. Orang mengkritik, dia pun sibuk sama nak mengkritik. Orang tu mengkritik sebab sentimen, dia takde tajuk nak up bagi bekap kaum tertindas sebab memang perjuangan dia bukan ke situ. Dia sebelum fasih, bangang juga. 

Sebenarnya ada pros dan cons tindakan Zahid. 

Yang pros. 

1. Usaha dan kesungguhan. Pensyarah English aku selalu nasihat. Never afraid to be wrong when you speak English. It's apart of learning process. Maksudnya kalau ko nak mahir English kau tak boleh tidak akan lalui proses try and error. Ini sebab sesetengah melayu rasa rungsing nak bercakap English (mereka nak bina skill untuk tujuan kerjaya). Mahkluk2 tak guna macam korang tak supportive. Kerja nak caci maki saja. 

2. If you don't try then you don't hope. Jika kita tak mencuba, mana nak ada peluang. Aku tengok Zahid mencuba. Dari sudut kesungguhan dia nak bertutur English. Kesalahan itu perkara biasa. Itu benda yang dia lalui sebab beria sangat nak belajar. Jangan cakap aku bela Zahid pula. Bab kepimpinan aku tak sokong. Tapi semangat nak belajar English tu aku sokong. Ramai melayu2 ada semangat macam tu. Update status English sebab nak berlatih. Tetapi orang kondem cakap berlagak la apa la. hadoii.. 

3. English bukan penanda aras ko tu pandai atau bodoh. Tahu banyak bahasa itu ilmu. Tak tahu English bukan bermaksudnya kau mesti bodoh. Bersepah mat salleh speaking English bhai. Ko ingat dorang bijak sangat eh? Dorang pun yang mother tongue English bersepah grammar berterabur tahu tak. Relax je act like a boss. Kita neh yang bukan bangsa English beria pula MEmaharajaKAN bahasa itu. Untuk apa? 

4. Najib terer English. Ada rasa bunga-bunga ke tengok dia tadbir negara sekarang neh? Mahathir pun bijak English. Ada rasa cinta-cinta ke bila dia buat IPP dan dasar penswastaan tu? Takde kan. Sebab pemimpin yang kita perlukan sekarang bukan pemimpin yang fasih English tetapi pemimpin yang fasih keadilan dan keamanahan. Pemimpin Jepun, Rusia, Turki, Iran, Korea dan China relax ja tak fasih bahasa omputih speaking kat worldwide conference lagi dengan dorang punya lidah pekat pelat. Masa kena interview kadang journalist pun berpusing akai nak memahaminya. Tetapi itu perkara biasa. Aku harap Zahid tak berhenti mencuba dan mencuba. 

Yang cons.

5. Lainkali baca nota ucapan dulu. Berlatih, tanya dan buat semakan. Ini tidak, terkial-kial baca di persidangan dunia. Entah faham entahkan tidak. Ini betul juga. Pemimpin yang baik akan buat semakan. Tak buat last minute preparation. Zahid terima nota sahaja. Bukan sediakan nota. Itupun malas!

6. Bila memimpin macam sakai, maka kesalahan kecik pun orang pandang macam besar. Hilang rasa hormat kerana mengenangkan pengkhianatan Zahid kepada rakyat. Dia bukan nak rangka polisi2 yang pro rakyat. Jahanam kalau dia ganti Najib kelak. Dah la ada rekod gangsterism. 

7. Cakaplah bahasa melayu. Promote sikit bahasa kita. Tak pandai English tak apa. Kenapa nak paksa sendiri. Banyak je pemimpin2 lain berucap menggunakan bahasa kebangsaan negara mereka, kenapa Zahid tak ikut tiru sikap mereka? (tapi percayalah, kalau dia speaking melayu pun tetap akan ada yang mengutuknya).

Hahh itulah sedikit sebanyak pemikiran aku. Masih aku ingat suatu ketika dahulu dalam demo Gerakan Merah ada sorang mamat tu tak fasih English dok cakap protex (protect) kat sorang wartawan neh ketika ditemubual. Pemuda tu ditanya kenapa sertai perhimpunan tersebut oleh wartawan luar negara. Pemuda tu tak pandai English. Dia sembang macam hapa ntah. Aku memang gelakkan dia kaw-kaw. 

Bukan aku kutuk dia sebab dia tak fasih English. Tetapi sebab dia tak faham kenapa dia turun berhimpun. Bila berdepan dengan situasi seperti ini, layaknya cakap melayu sahaja. Jangan segan. Baik pemuda tersebut, baik aku, baik kau, baik Zahid Hamidi, kita kena faham. English ialah bahasa, ia bukan lambang kebijaksanaan. Nak bijaksana, contohi China, Jepun dan Korea. Setiap tahun beribu2 buku ilmiah dalam pelbagai bahasa lain diterjemahkan kepada bahasa kebangsaan dorang sendiri bagi memudahkan penyerapan ilmu. Perkara2 macam neh la kita patut tiru. Ini tidak asyik tiru benda negatif ja. Sampai mati pun negara tetap ketinggalan. 

Teguran MAZA ;

Ucapan YAB TPM di UN Ramai yang cuba memberikan komentar tentang ucapan YAB TPM di UN dalam bahasa Inggeris. Para pengulas sibuk memperkatakan tentang pronunciation beliau itu dan ini. Saya enggan mengulas hal seperti itu. Ia bukan rukun utama kemampuan seorang pemimpin. 

Walaupun bahasa Inggeris mempunyai kepentingannya di peringkat antarabangsa namun dalam konteks Malaysia, bahasa Melayu adalah rukun seorang pemimpin. Ia bahasa negara ini. Malangnya, ramai pemimpin politik di Malaysia yang tidak fasih berbahasa melayu. 

Ironinya, tidak pula kita mengkritik bersungguh-sungguh. Malu jika kita mendengar ucapan pemimpin utama Singapura dalam bahasa Melayu. Sangat tersusun dan teratur. Rukun utama seorang pemimpin ialah kemampuan melaksanakan keadilan untuk rakyat bawahan. Itu perkara asasi. 

Ahli-ahli sejarah meriwayatkan bahawa apabila Khalifah ketiga 'Uthman bin 'Affan dilantik, beliau gagal memberikan ucapan yang baik pada hari pelantikannya. Beliau gugup dan tidak dapat memberikan ucapan yang hebat. 

Ia mungkin juga atas faktor dirinya yang merupakan seorang yang pemalu. Namun, beliau sempat mengungkapkan satu ungkapan yang bermakna untuk kita semua renungi. 

Kata Saidina 'Uthman bin 'Affan: إنكم في حاجة إلى إمام عادل خير من خطيب فصيح (Sesungguhnya kamu memerlukan seorang pemimpin yang adil lebih utama dari seorang pemidato yang fasih). 

Negara ini memerlukan pemimpin yang adil. Itu lebih utama dari membincangkan tentang seorang pemimpin yang fasih. Walaupun kefasihan itu ada kelebihannya, namun keadilan adalah rukun kepimpinan. Mari kita tumpukan perbahasan dalam perkara asas bukan pinggiran. 

Dr MAZA.
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.