Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KECUH JADINYA, SPR PERLU RUNDING DENGAN PARTI POLITIK


Persempadanan semula: Soalan untuk SPR
 Tuan Ibrahim Tuan Man
Tuan Ibrahim Tuan Man

SHAH ALAM - Pas mengesyorkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar memberi justifikasi cadangan persempadanan semula yang menerima bantahan daripada pelbagai parti politik di negara ini.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, penjelasan itu perlu demi menjaga nama baik SPR yang berfungsi sebagai pengadil ketika pilihan raya.

“Persempadanan semula sentiasa akan mewujudkan kontroversi kerana ia dilihat sebagai senjata pihak pemerintah untuk kekal berkuasa.

“Syor persempadanan semula ini telah mendapat kritikan pelbagai pihak. Pas mendesak Pengerusi SPR, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah tampil memberikan justifikasi mengapa cadangan persempadanan semula berupa sedemikian,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Bermula Khamis lalu, SPR melaksanakan Kajian Semula Persempadanan bagi kerusi Parlimen dan Dun bagi Negeri-negeri Tanah Melayu dan Sabah.

Menurut Tuan Ibrahim, Mohd Hashim perlu menjawab segala persoalan yang berbangkit bagi menjelaskan segala kekeliruan.

“Apa kriteria-kriteria yang menentukan sesuatu kawasan dibahagi sebegitu rupa? Sehingga ada 13 kawasan yang mempunyai jumlah pengundi 100,000 dan ada kawasan yang mempunyai jumlah pengundi yang sangat kecil.

“Apakah formula SPR di sebalik persempadanan semula ini? Apakah SPR mengambil kira keserataan nilai keberkesanan satu undi ketika membuat persempadanan semula?

“Apakah justifikasi beberapa nama kawasan Parlimen ditukar? Apakah keperluannya?,” katanya.

SPR bercadang mengesyorkan tiada perubahan bilangan bahagian-bahagian pilihan raya kerusi Parlimen dan Dun namun bagi maksud kajian semula persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya bagi Negeri-Negeri Tanah Melayu, terdapat pindaan dan perubahan nama kepada bahagian-bahagian pilihan raya kerusi Parlimen dan Dun dalam Negeri-Negeri Tanah Melayu.

Bagi Sabah pula, SPR mengesyorkan supaya jumlah kerusi Dun ditambah sebanyak 13 bahagian berikutan pindaan peruntukan dalam Perlembagaan Negeri Sabah sekali gus menjadikan jumlah keseluruhannya adalah 73 kerusi Dun selain mencadangkan pindaan serta perubahan nama.

Pihak yang dibenarkan membuat bantahan adalah kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan yang keseluruhan atau sebahagian kawasannya termasuk di dalam bahagian pilihan raya yang berkaitan dengan syor itu serta seratus atau lebih orang yang nama mereka ditunjukkan dalam daftar pemilih semasa bagi bahagian-bahagian pilihan raya berkenaan.

Representasi bantahan itu mesti sampai kepada SPR dalam masa sebulan bermula dari 15 September hingga 14 Oktober ini.

1 orang berkata:

Anonymous said...

Siapa tak kenal SIALAN PADA RAKYAT

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.