Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

UST HADI LAYAK DAN MAMPU


Abdul Hadi layak pegang jawatan Mursyidul Am
Abdul Hadi Awang
Abdul Hadi. - Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI

KOTA BHARU – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilihat calon yang layak untuk menggantikan tempat Allahyarham Datuk Dr Haron Din sebagai Mursyidul Am parti itu.

Pemerhati Politik, Mohd Sayuti Omar berkata, kelayakan tersebut dilihat dalam pelbagai segi terutamanya keilmuan dan ketokohan yang dimiliki beliau.

“Dia seorang penutur sirah yang fasih. Kedudukan hari ini sebagai Timbalan Presiden Kesatuan Ulama Sedunia juga merupakan satu kelebihan.

"Selain itu, lihat kembali kecemerlangannya dalam bidang politik sebelum ini,” katanya kepada Sinar Harian.

Beliau menyatakan pendapatnya mengenai calon yang boleh menggantikan arwah Datuk Dr Haron Din selepas Timbalannya, Datuk Ahmad Yakob dibayangkan akan mengalas jawatan tersebut.


Menurutnya, pada hakikatnya susah untuk mencari mereka yang selayaknya menggantikan tempat Allahyarham namun jawatan tersebut perlu diisi dengan mereka yang selayaknya mengikut kelebihan yang ada pada diri masing-masing.

Beliau juga memberitahu, secara umumnya, Ahmad Yakob dilihat belum bersedia dan belum sesuai untuk pegang jawatan tersebut, tambahan pula kini menggalas jawatan besar lain di peringkat negeri.

“Jawatan itu memerlukan seorang yang benar-benar berilmu, perlu ada bakat spiritual yang tinggi. Ertinya bukan hanya ilmu sahaja, malah mereka perlu ada kepakaran lain juga.

“Kita tidak melihat ada calon lain yang boleh memegang jawatan tersebut dalam Pas. Yang ada sekarang ini masih belum masak ilmu dan belum menyerlah dalam apa-apa aspek keagamaan.

"Mereka setakat tahu baca bahasa Arab tetapi masih naif dan belum berani membuat ijtihad,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.