Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PAS TAK MAMPU GUGAT SEBAB PAN SUDAH GANTI PAS


Pas mampu gugat Pakatan Harapan‎
Pas sedia temu Persatuan Hokkien
 
PAKATAN Harapan sukar ulangi kejayaan besar seperti dalam dua kali PRU lalu, sekalipun mengadakan pilihan raya mengejut di Selangor.

Ini kerana Pas mampu gugat kekuatan Pakatan Harapan sekiranya kedua-dua pihak gagal mencapai kata sepakat dalam isu pembahagian kerusi.

Demikian pendapat seorang pengulas politik, Tang Ah Chai ketika mengulas saranan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang agar Dun Selangor dibubarkan memandangkan cadangan persempadanan semula oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah ‘mengubah’ peta negeri itu dengan tujuan membolehkan Umno kembali berkuasa.

Menurut Ah Chai, sekiranya pilihan raya negeri mengejut diadakan di Selangor, ia pasti memberikan kelebihan kepada Pakatan Harapan kerana masih boleh menggunakan kawasan persempadanan lama.

"Tetapi Pakatan Harapan perlu sedar, mereka akan hadapi cabaran lain, iaitu daripada Pas yang masih belum jelas akan pendirian mereka sama ada sokong Pakatan Harapan ataupun BN.

"Pas jika bekerjasama dengan BN menyaksikan satu lawan satu dengan Pakatan Harapan, perkembangan ini sudah tentu akan menjejaskan Pakatan Harapan untuk terus menerajui pentadbiran kerajaan negeri Selangor," katanya ketika dihubungi Sin Chew Jit Poh.

Malahan, kata Ah Chai, Pakatan Harapan pun tidak akan memperoleh sebarang kelebihan jika Pas tidak bekerjasama dengan BN.

"Apabila berlaku tiga penjuru antara Pas, BN dan Pakatan Harapan, ramai menjangkakan yang akan menang adalah BN.

"Oleh itu, adalah penting bagi Pakatan Harapan ketika ini untuk menyelesaikan perselisihan faham dengan Pas supaya ia tidak menggugat kedudukan pembangkang dalam kerajaan negeri Selangor," katanya.

Beliau percaya kemungkinan Pas tidak akan menang dengan semua kerusi ditandinginya, namun parti itu mampu memecahkan undi sehingga membolehkan BN mendapat kelebihan seperti apa yang telah berlaku pada PRK Kuala Selangor dan Kuala Kangsar, Jun lalu.

Pada PRU 2013, Pas bersama DAP masing-masing menang 15 daripada 56 kerusi dipertandingkan di Dun Selangor. Manakala selebihnya dimenangi PKR (14) dan BN (12).

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.