Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PAS TUTNTUT YANG TERLIBAT PERISTIWA MAMALI BERTAUBAT DAN MOHON MA'AF


‘Siapa terlibat perlu bertaubat’

1
Hadi Awang
Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
 
MARANG - Presiden Pas meminta mereka yang terlibat peristiwa Memali pada 19 November 1985 bertaubat dan meminta maaf.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, ketika itu Pas menjadi mangsa apabila diserang hebat sehingga mengorbankan salah seorang pemimpinnya, Ibrahim Mahmud atau dikenali sebagai Ibrahim Libya bersama 13 individu lain.

Menurutnya, semua pihak menuding jari menyalahkan pihak lain dengan melupakan punca asas tercetusnya kekecohan apabila menerima jawapan yang tidak memuaskan hati terhadap peristiwa itu ketika forum Nothing To Hide 2.0 di Shah Alam, Ahad lalu.

“Terima kasih kepada mereka yang meminta penjelasan berkenaan peristiwa Memali. Kepada yang tak mampu jawab sepatutnya tidak marah dan orang lain tidak membuat kekecohan.

“Anak-anak muda sahaja tidak sepatutnya dipersalahkan, sepatutnya juga dipersalahkan yang menjadi penyebabnya,” kata Abdul Hadi di  Facebooknya, semalam.

Ahli Parlimen Marang itu berkata, ketika peristiwa itu, para ulama Pas mengisytiharkan mereka yang terkorban akibat dibunuh sebagai syahid kerana mempertahankan Islam.

Menurutnya, ketika itu Ibrahim Mahmud dan rakan-rakannya dipersalahkan, manakala orang yang menghina Islam dan hukumnya tidak pula dipersalahkan.

“Pas mempunyai pendekatan sebagai parti yang berdakwah, bukan menghukum kafir-mengkafir kerana kejahilan umat terhadap Islam, yang mengharamkan pendekatan itu.

“Akhirnya Pas berjaya membendungnya secara ilmu dan mereka yang paling kuat mengkafirkan Umno pula akhirnya ramai yang masuk Umno atau diam sahaja. Hari ini dapat diwujudkan kerjasama Pas dan Umno dalam perkara Islam,” katanya.
 

15 orang berkata:

Unknown said...

Hehe pasti pan akan pertahankan tun m walaupun masa dulu mereka juga yg salahkan tun m.. dasar ciri2 munafik.. tokey dia dap sonyum bosat..

Anonymous said...

jika korang perhati betul2 permainan ompas ni, pas ni parti yg membahayakan muslim2 bersaudara.. sebab ape aku cakap gini..sebab pas sanggup pusing ape saja termasuk agama.. korang tengok ye dalam hal memali,dia pusing dwngan sangat jahat...
madey masa tu dalam umngok dan semua rakyat tau umngok memang jahat.. tapi umngok ketika tu ialah kerajaan.. itu fakta.. bukan pas yg kerajaan.. jadi kita ahlusunah ni dalam kaedah usul feqah ni nabi saw waris kita kaedah jika bertemu dua mudharat kita kene pilih yg ringan diantara dua.. itu sunnah dan kaedah dalam kita berhukum tu.. mcm anak bini korang kene pegang perompak dan diacu senjata la..jadi 2 pilihan darurat yg ada 1- ialah lawan perompak2 yg dah acu senjata kat anak bini korang tu tadi.. 2-berdialog berlembut buat tawaran diplomatik ke ape dulu..jadi kalo ikut sunnah kene pilih no 2.. tapi bila x kene kat anak bini kita.. kita x ikut sunnah, kita pilih no 1,yg jadi mangsa muslim2 lain atas sombong takabur riak kita tadi..mana pergi kasih sayang? kalo kene kat keluarga kita tau pulak ikut sunnah pilih no 2..kaedah tu dah tersembunyi rasa kasih sayang kat orang lain..sebab tu nabi wariskan melalui ulamak kaedah tu.. ini tidak, disebabkan dia dendam kat umngok dan madey ketika tu dia pilih kaedah yg salah... dia api2 kan rakyat yg hidup susah supaya lawan umngok dengan senjata umngok terhunus kukuh sebagai kerajaan.. siape jadi mangsa? bukan keluarga dorang pun.. dorang kat atas hidup mewah duit banyak.. yg jadi mangsa ialah muslim2 lain yg hidup susah tu tadi.. memang betul2 mereka ni bahaya.. sekarang dia nyorokkan yg dia x jahat tapi madey yg jahat.. sebenarnya dia pun 2x5 waktu tu.. beza dia pas pakai topeng agama.. madey lak gamble x pakai topeng terus..tapi hakikat dia 2-2 pun musang hehehe.. cuma sorang pakai topeng agama je.. pas sangat menunggu sesiapa yg x mengaji dan x paham aliran alusunah.. dia ajar kaedah lain.. orang tu pun x tau la kaedah tu bukan datang dari aliran ahlusunahh.. asal pakai serban dia ingat ahlusunnah dah hehehe..sangat jahat kan?

Anonymous said...

bukan korang x biase dengar ada orang pas yg nyanyi2nya sambut maulid tu bidaah la, mcm orang kristian la,kafirkan sana kafirkan sinia.. Allah taala tu ada wajah tapi x mcm wajah kita la,dan lain2..kalo korang nak tau itu semua bukan ajaran aqidah dan feqah dari aliran ahlusunnah tu.. itu aliran lain tu huhu.. ini bukan dugaan.. ini betoll betolll hehehe.. sape x ngaji dan x faham aliran ahlusunnah dia tengok pakai serban.. dia kata ahlusunnah dah tu hihi. tu berbondong2 kene tipu ngan orang2 pas yg pakai aliran lain tu hehe.. entah dia sendiri paham ke tidak ntah hehe..

Anonymous said...

madey pan pas dap umngok pkr mca mic dan lain2 sama je.. sebab tu x payah jual agama dan kompang masing2 maksum hehe.. sama kat sini samala juga ketika mamali dulu, madey n pas 2x5 juga dulu dan skrg pun, dah nama pun orang politik, tapi yg jadi problem.. yg jual agama licik nyorokkan kejahatan dia, dia bgtau orang lain punya jahat .. muslim2 yg hidup susah x g ngaji juga yg jadi mangsa... mereka tu orang ayas gaji beso.. kalo dia dok umah papan pun gaji dia beso.. cuba aku bagi ko gaji beso.. dok umah papan pun ko ok.. sedang nabi dan sahabat dulu bukan buat2 susah.. tapi betul2 hidup susah.. ini buat2 dok umah papan tapi gaji beso.. bagi la gaji ko semua kat anak yatim ke ape ke.. ko amek 3k je wat belanja.. kalo jumlah orang atas korang ada 3000 orang, tiap2 bulan korang cuma amek 3k lain semua bagi orang, aku rasa kalo ko amal 30 tahun gitu silap2 xda orang miskin dah kot..hehe.. tp mana maunya ko buat.. nak suh orang g mati pun komangsakan orang lain kat memali.. bukan ko sendiri yg g mati pun hehehe..

Unknown said...

Teringat zaman reformasi sampai ada yg meninggal, hilang mata pencarian, hilang pekerjaan, hilang anggota badan cedera sana sini.. alih2 dia boleh lupakan itu semua.. berbai plk dgn taiko penyamun yg paling besar.. ntahlaa

Anonymous said...

Melalut ke kaedah berhukum bagai, tp kelaut..dulu2 mader mahazalim, mahafiraun etc last2 korang sokong mader balik...hahaha puak2 PH ni mmg terbukti gadai prinsip dan ugama semata kerana marahkan PAS dan Najib...poraahh

Anonymous said...

aku x ngundi hehe.. ko kalo masih ngundi jgn sembang beria sangat la.. cite ko pun xleh caya.. sebab berpehak kat yg ko taksub.. sama ada ko umngok atau sama ada ko pkr atau ko pas atau ko pan atau ko dap dan lain2. ko 2x5 barua hehehe.. ko jgn beria sangat..

Anonymous said...

Pas dan hadi pun dulu pertahankan dap. Dasar ciri2 munafik. Tokey dia joo loo sonyum bosat lobai dah jadi barua dan pencuci taik jamban perompak di 1mdv..

Anonymous said...

Aku teringat lobai2 pas kata yg mati di mamali tu semuanya mati syahid. Patutnya badi bin bawang berterima kasih kpd umno sebab lobai kawan badi bin bawang tu mati syahid. Patutnya badi bin bawang bersyukur sbb kawan2 lobai dia bukan mati katak. Kalu tak ada tun, jgn harap la lobai2 tu dpa rasa mati syahid. Kih kih kih

Anonymous said...

Kalu tak ada tun, korang ingat kawan2 ko tu dpt mati syahid ke? Kamon la lobai....

Unknown said...

Awalnya saya hanya mencoba mengikuti program pesugihan akibat adanya hutang yang sangat banyak,dan akhirnya saya mencari jalan pintas meskipun itu dilarang agama,apa boleh buat dengan kondisi keuangan,dan akhirnya saya menemukan seorang dukun yang bisa membantu,saya di kasi pesugihan dana gaib tanpa tumbal sebesar 10M.alhamdulillah dengan seisin gusti allah dengan lantaran MBAH BUDI HARTONO,saya dapat mengubah hidup yang jauh lebih baik dari sebelumnya,berkat bantuan MBAH BUDI HARTONO dengan waktu yang singkat,saya sudah membuktikan namanya keajaiban satu hari bisa merubah hidup,bagi saudarah bisa membuktikan sendiri,silahkan hubungi MBAH BUDI HARTONO di no 085256077899 untuk info lebih lengkap buka blog mbah karna di dalam blognya sumuanya sudah di jelaskan klik PESUGIHAN DANA GAIB TANPA TUMBAL yang penting anda yakin dan percaya,dan jangan samakan dengan dukun yang lainnya,bantuan MBAH BUDI HARTONO tidak ada epek samping aman tanpa tumbal,dan meman tidak ada duanya,wassalam dari saya ibu herlina..

Anonymous said...

hah!!!...anon 2.41 % 2.44 jd ko setujula mangsa memali tu mati syahid dan mader mmg penjenayah islam?

Anonymous said...

berhujah bagai bab mudarat tp tak ngundi...mana perginya konsep mudarat besar n kecil ko tu..tong kosong tul! ate ko ni penyokong PAN tp malu2 nak ngaku..hahahaha

Unknown said...

Mati syahid alhamdulillah.. mujurlah tun tak syahid kena baling selipar keh keh

Unknown said...

Benar dulu dap dipertahankan kerana dap berjanji akan biarkan pas sorang2 perjuangkan hudud.. tapi kini dap awal2 anti islam lantaran ramai pemimpinnya beragama kristian evangelis, maka tak perlu dipertahankan lagi..

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.