Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PKR BERPECAH DUA KUMPULAN

Akar umbi keliru isu kerjasama PKR, Pas: Rafizi

Rafizi Ramli
Rafizi Ramli - Foto Sinar Harian
(Ubah saiz teks) 
 
SHAH ALAM - Satu kongres khas kebangsaan disyorkan supaya diadakan bagi menyelesaikan persoalan mengenai bentuk kerjasama antara PKR dengan Pas.

Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata, sudah tiba masanya ia diputuskan secara keseluruhan mengikut perlembagaan parti supaya jalan buntu itu diselesaikan mengikut kaedah terbaik iaitu demokrasi.

Menurutnya, ia perlu melibatkan pengundian perwakilan cabang PKR seluruh negara seperti diperuntukkan perlembagaan parti.

“Setelah undian dibuat dan kedua-dua pihak ada peluang adil untuk membentangkan hujah masing-masing.

"Saya yakin apa pun keputusannya, keseluruhan ahli PKR dari atas hingga bawah bertanggungjawab memikul apa-apa kesan daripada keputusan itu tanpa boleh menuding jari kepada satu pihak lagi.

“Hanya dengan keputusan dimuktamadkan mengikut kaedah kongres khas ini, barulah kita boleh berlaku adil kepada rakyat Malaysia, rakan Pakatan Harapan dan diri kita sendiri,” katanya.

Rafizi berkata, perbezaan pendapat itu berlanjutan terlalu lama dan ahli PKR serta rakyat keseluruhannya tidak boleh terheret ke dalam kancah tersebut.

Katanya, isu itu juga membahagikan PKR kepada dua kumpulan sejak kebelakangan ini, sehinggakan mengelirukan akar umbi untuk meneka pandangan setiap pemimpin pusat.

“Oleh kerana ada kalangan pemimpin pusat yang turut memegang jawatan kanan di peringkat Pakatan Harapan, perbezaan pendapat ini ada kesan kepada persediaan PRU14.

"Dua kumpulan dalam parti ialah mereka yang bersetuju dengan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali untuk terus berunding dengan Pas, dan satu pihak yang tidak bersetuju dan mahukan komitmen penuh kepada Pakatan Harapan.

“Pembahagian pimpinan mengikut pendapat masing-masing sebegini berlaku dari peringkat Biro Politik ke Majlis Pimpinan Pusat (MPP) ke peringkat akar umbi,” katanya.

Menurutnya, kepimpinan kanan PKR di kedua-dua peringkat itu memang berbeza pendapat mengenai perkara itu sejak sebelum Pakatan Harapan ditubuhkan.

“Malah semasa Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan penubuhan Pakatan Harapan dan saya mengaturkan langkah-langkah sebelum dan selepas itu, kumpulan yang tidak bersetuju dengan penubuhan Pakatan Harapan telah mengumpul satu petisyen untuk memecat saya daripada jawatan Setiausaha Agung ketika itu,” katanya.

Hakikatnya, dakwa Rafizi, perbezaan pendapat itu berlarutan sejak pertengahan 2015 hingga sekarang di antara dua pemikiran berbeza di dalam PKR.

“Di satu pihak berasakan keutamaan parti tertinggi ialah mengekalkan tampuk pemerintahan di Selangor.

“Oleh itu, sebarang keputusan politik PKR mestilah mengambil kira terlebih dahulu kesannya kepada penguasaan PKR sebagai tonggak Kerajaan Selangor.

“Hasil pendapat ini mudah, PKR tidak sepatutnya mengambil langkah yang ada risiko kerana sebarang risiko boleh menyebabkan ketidaktentuan kepada Kerajaan Selangor.

"Maka, pihak ini sangat menolak sebarang perbincangan yang boleh menyebabkan berlakunya pertembungan tiga penjuru dalam pilihan raya," katanya.

Mengambil kira perkara itu, Rafizi berkata, beliau bimbang ia terus berlanjutan dalam bulan-bulan terakhir sebelum PRU14.

Menurutnya, isu itu mengheret sama Pakatan Harapan dalam keadaan secara rasionalnya, sebarang rundingan antara PKR -Pas yang tidak melibatkan Pakatan Harapan adalah satu usaha yang mustahil membuahkan hasil.

“Saya menyebut begitu kerana PKR tidak boleh merundingkan bagi pihak Amanah dan Bersatu dalam keadaan sebahagian besar tuntutan Pas itu melibatkan Amanah, Bersatu dan juga DAP.

“Pas berkehendakkan supaya kerusinya di Selangor dan seluruh negara tidak disentuh. Ini bermakna Amanah dan Bersatu tiada kerusi untuk bertanding.

“Saya tidak yakin PKR dan DAP akan menyerahkan kerusi kepada Amanah dan Bersatu semata-mata untuk memenuhi tuntutan Pas,” katanya.

Oleh itu katanya, dalam keadaan rundingan itu mustahil membuahkan apa-apa kerana PKR tiada kuasa dan mandat memaksa persetujuannya ke atas Pakatan Harapan, rundingan pada saat ini hanya akan melengah-lengahkan rundingan kerusi di peringkat Pakatan Harapan yang sedang berjalan.

“Dengan kenyataan demi kenyataan Pas yang bukan sahaja menolak pelawaan kumpulan daripada PKR yang mahu berkawan, tetapi menghina PKR dari semasa ke semasa, strategi terus melayan karenah Pas dan menyakitkan hati rakan daripada Pakatan Harapan hanya akan menyebabkan kekalahan seberapa ramai calon PKR termasuklah dalam kalangan mereka yang tidak bersetuju dengan pendekatan itu,” katanya.

Ini kerana kata Rafizi, dalam proses cuba memujuk Pas, PKR akan dilihat tidak berprinsip dan mementingkan diri.

“Apabila rundingan gagal akhirnya, PKR bukan sahaja tidak mendapat undi penyokong Pas, malah hilang undi bukan Melayu dan pengundi tegar Pakatan Harapan yang marah dengan tindakan membelakangkan Pakatan Harapan itu,” katanya.


Berikut adalah senarai nama yang didedahkan sendiri oleh YB Rafizi;

a) Team Pro PAS
Timbalan Presiden PKR: YAB Dato’ Seri Azmin Ali
Naib-Naib Presiden PKR:
YB Tian Chua
YB Shamsul Iskandar
YB Xavier Jeyakumar
Dr Shaharuddin Badaruddin
Ketua Wanita PKR: YB Zuraida Kamaruddin

Ahli-ahli Biro Politik PKR:
YB Sivarasa Rasiah
Dato’ Saifuddin Abdullah (Ketua Setiausaha PH)
YB Dato’ Kamaruddin Jaafar
Fahmi Fadzil (Pengarah Komunikasi PKR)
YB Surendren

Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP PKR):
YB Elizabeth Wong
YB Hee Loy Sian
YB Senator Siti Aishah Shaik Ismail
YB Senator Dr Mohamad Nur Manuty
YB Dr Afif Baharuddin
YB Haniza Talha
Latheefa Koya

b) Team Pro PH
Naib Presiden PKR: YB Rafizi Ramli
Setiausaha Agung PKR: Dato’ Saifuddin Nasution Ismail
Bendahari PKR: Datin Paduka Dr Tan Yew Kew
Ketua AMK PKR: YB Nik Nazmi
Ketua Whip PKR: YB Dato’ Johari Abdul
Ketua Penerangan PKR: Syed Ibrahim Syed Noh
Pengarah Strategi PKR: YB Sim Tze Tzin
Ketua Setiausaha Pengelola PKR: Fariz Musa
Pengerusi Lembaga Disiplin: Jeneral (B) Dato’ Hadi Sdr
Pengerusi PKR Sabah: YB Christina Liew
Ahli Biro Politik PKR: YB William Leong (letak jawatan)

Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP PKR):
YB Dato’ Abdullah Sani Abdul Hamid
YB Wong Chen
YB Rodziah Ismail
YB Fuziah Salleh
YB Manivanan
YB Gooi Hsiao Loong
YB Azan Ismail
YB Dr Idris Ahmad
YB Dr Azman Ismail
YB Aminuddin Haron
Hassan Karim

Cuma, kelihatannya ada nama yang tercicir dalam senarai tersebut, mereka bertiga sekeluarga iaitu;
Ketua Umum PKR: Datuk Seri Anwar Ibrahim
Presiden PKR: YB Datuk Seri Dr Wan Azizah
Naib Presiden PKR: YB Nurul Izzah Anwar

37 orang berkata:

Anonymous said...

Team azmin tu adalah dalam 10 orang. Tu pun kalu azmin kalah kat gombak, derang masuk umno balik.

Anonymous said...

Pecak 2 kumpulan tapi mengundi tetap tolak BN dan Pas!

Anonymous said...

Yg lebih penting umno dapat perintah kelantan untuk perubahan ke arah kemajuan. Kami penduduk kelantan mahukan kemajuan dunia dan akhirat.

Anonymous said...

Hadoiii
Tolonglah undi pas. Tolonglah bagi kami peluang jadi mb selangor

Anonymous said...

Tak siapa nak undi parti yg ada ulrmak bercirikan pemimpin khawarij bani tamin.

Anonymous said...

Sampah. Elizabeth wong nak undi pas ker, pak karam? Kah3

Anonymous said...

Korang ahli pas nak ker undi tian chua ngan azmin? Kih3

Anonymous said...

Nak tanya ahli pkr neh...
Korang nak ker pangkah cslon pas iskandar, zaidy ngan mat yunos masa pru14 nanti? Keh2

Anonymous said...

Aku ahli pkr gombak akan ambik mc tidur kat rumah kalu azmin jadi calon. Badan demam2 la, tak larat nak kuar mengundi

Anonymous said...

Kita pangkah noh omar je lah

An Anonymous said...

Berapa kerat sangat pun org pkr.. pas bg kerusi mb pun dah cukup baik..

Endang Kusuma said...

Ass.. Perkenalkan nama saya Endang Kusuma asal dari surabaya seorang mantan TKI duluh kerja di malaysia. Izinkan saya berbagi cerita tentang kisah sukses saya... Saya ingin mengucapkan banyak terima kasih kepada Mbah Wirang atas bantuan Mbah kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan pesugihan uang gaib beliau saya sekarang udah punya usaha sendiri... Duluh sih saya cuma buka2 internet dan secara tidak sengajah saya menemukan situs mbah wirang terus saya baca semua isi situs tersebut akhirnya saya langsung menghubungi beliau dan disitulah saya minta bantuan melalui pesugihan uang gaib dan beliaupun mau membantu saya... singkat cerita alhamdulillah selama 3 hari saya sudah melaksanakan persyaratan yang beliau sampaikan ternyata uang yg saya minta benar2 ada di rekening saya..saya tidak menyangka kalau saya bisa sesukses ini karna duluhnya saya bukan siapa2 bahkan saya juga sering dihina oleh orang2 sekitar... Alhamdulillah sekarang hidup saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya. Sekedar info bagi anda punya masalah ekonomi/hutang piutang dan ingin membuka usaha butuh modal besar ingin seperti saya silahkan minta bantuan kepada mbah wirang anda bisa telpon di (+6282346667564) atau untuk lebih jelasnya kunjungi situs mbah wirang dengan cara (#>>KLIK DISINI<<#) beliau juga bisa membantu melalui Nomer Togel, Pesugihan Pelet, Sewah Tuyul, Pelaris Usaha, Warisan dan lain2. semoga dengan adaNya pesan singkat saya ini bisa bermanfaat kepada semuaNya...



Wassalam.








Anonymous said...

SIAPA TOKEY?

Tokey pil kuda kita dah tau.
Tokey urus niaga balak kelantan orang dah tau.
Masalah sekarang siapa tokey durian kunyit dan musang king dalam hutan simpan tu? Adakah syarikat yang sama? Adakah Syarikat Musang Berjanggut juga??

Anonymous said...

Berapa kerat wan?

pelet santet said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [7834] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 860 JUTA , wassalam.

Anonymous said...

Betul org kata pas akan pecahkan undi melayu dgn menggunakan azmin. Umno akan merampas selangor balik.

An Anonymous said...

Sekarang ni pan dgn umno dah ngam.. mudah percaya kpd dakwaan umno.. kehkeh

Anonymous said...

Jangan undi puak takfiri keturunan khawarij bani tamim

Anonymous said...

tak payah penin2, dan terhegeh2 nak kerjasama dgn PAS...PAS dah keluar kenyataan tak akan kerjasama dgn PKR selagi ada PAN dan DAP..case close..aparaa..

An Anonymous said...

It is about kerjasama PRU lah vangang! Patut pun tinggal 1% only.. tu yg azmin pun tak peduli pan ni..

Anonymous said...

PH tak perlukan PAS utk menang...PAN dan cukup kuat laa!!!!

An Anonymous said...

1% only dah kira kuat? Terdesak la ni...

Anonymous said...

PAN = parti Ayam Negara, ketua oleh bapak ayam...

Anonymous said...

PAN cukup kuat utk tendang PKR ke longkang...khaktuih

Anonymous said...

Kat kota bharu ada tak tempat urut kote nak bagi keras dan panjang. Aku nak urut ni

Anonymous said...

Minyak lintah gunung untuk dijual. Drp gaduh politik hadi dapat jawatan mp gaji besar baik urut pelir kita. Boleh panjang 5 cm. Kulit jadi tebal tegang keras mencanak. 1 jam setengah selambe je. Minat?........

Anonymous said...

Boleh layan viideo german kalau pergi mesuuarat luar negara. Setakat ni permintaan meletopp. Tak kira penoreh getah, bos, lebai kalau pasal minyak lintah gunung mesti tegak cuping telinga. Yg bini 3 digalakkan. Diskaun 20%

Anonymous said...

Pil kemut herba terkini. Tak percaya kalau tak cuba. Bini tua marah bini muda terus beli pil kemut herba. 2 minggu suami tak balik rumah bini muda sebab penangan kemut bini tua. Tak cuba memang tak percaya. Dah cuba baru percaya macam nak tercabut pelir. Beli untuk hadiah isteri lagi baik daripada gaduh politik. Hadi juga yg kaya tapi korg bini tak kenut pun tak tau jaga. Sesuai untuk suami lebai yg tengah gatal nak tambah dua dekat2 pru ni. Minat? Diskaun 10% siapa cepat dia dapat. Stok terhad

Anonymous said...

Krim panjang bulu. Harga rm55. Sesuai bagi yg tak ada janggut, tak ada misai. Pak lebai tak ada janggut mcm kambing tak ada janggut. Nak panjangkan bulu ketiak, bulu pelir dan bulu2 lain tiada masalah. Berkesan 2 minggu selepas percubaan pertama. Minat sila hubungi pembekal kerim bulu, tn hj dol untuk semua kawasan

Anonymous said...

Pil besarkan kepala. Jangan salah faham. Baca betul2. Kalau kepala pelir anda kecil, makanlah pil pembesar kepala pelir. 2 minggu sudah nampak kesan. Boleh besarkan ikur lilit hingga 4 cm. Jamin kepuasan berjimak dengan bini muda. Harga menawan sebotol rm22. Hubungi? Jeng jeng jeng....

Anonymous said...

A ayam























A














Y
















A





















M























A


















P
























P


























L














E





































A













T










O


















K





















1













2










3










3








4









5









6












7















8













9













1






0












Z
















D






V


B

Anonymous said...

B for BALL
















































Z


























B
















B


































A
























L





























L







































1
















B


























E
















L






























L























O



















N























1













B















A











L



















L

















2











B







A









L






L










B











A





L








L



















D










1





1




3





3





2





4






T




G

H

Anonymous said...

Perdana menteri malaysia:

1. Tunku Abdul Rahman

2. Tun Abdul Razak

3. Tun Hussein Onn

4. Tun Dr Mahathir

5. Tun Abdullah Ahmad Badawi

6. Datuk Seri Najib

















R







A








H








M









A














N














R














A














Z













A













K















H
















U




















S


















S






















E

























I


























N




























M


















A





















H
















A











T




















H




















I




















I
















R






















A

















B





















D


















U
























L













L












A





















H
























N









A









J







I







B









BEST

Anonymous said...

Sa tu

















1


















Du a























2



























Ti ga








































3












































Em pat






























































4


















































Li ma





























































































5














































E nam




























































6































123456








































78910












































09876





































54321














































































I L O V E P M



T O G A T H E R

W E

M O V E

F O W A R D










W E

L O V E

O U R

C O U N T R Y


........:) :)

Anonymous said...

H E L L O


















































I

L O V E

P M




































































W E

L O V E

P M
















































































































W E

L O V E

P M











































































M A L A Y S I A

W E

L O V E

















































































































W E

L O V E

P M


































.
.
.

Anonymous said...

yahooo...PKR berpecah..lps ni PH lak berpecah...balasan kpd parti2 gila dan hipokrit

raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.17
louboutin shoes
canada goose jackets
off white shoes
jimmy choo outlet
pandora jewelry outlet
ralph lauren uk
miami heat jersey
moncler jackets
boston celtics jersey
pittsburgh steelers jersey

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.