Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KALO DALAM PERANG BISA AJA PAK !


Ulama Indonesia keluar fatwa haram bakar hutan
Ulama Indonesia keluar fatwa haram bakar hutan
Askar Indonesia kelihatan memadamkan kebaran di hutan negara itu.

JAKARTA - INDONESIA. Majlis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa yang mengharamkan masyarakat Islam di negara ini membakar hutan dan tanah gambut dengan sengaja, semalam.

Memetik laporan Nasional Kompas, Pengerusi Fatwa MUI, Profesor Huzaemah Yanggo berkata, pengharaman itu susulan pembakaran yang bersifat merosak dan merugikan kawasan sekitar.

"Perbuatan membakar hutan dan tanah gambut yang akan menyebabkan kerosakan, pencemaran kawasan sekitar, kerugian ekonomi, menjejas kesihatan dan kesan-kesan negatif lain adalah haram," katanya.

Dalam pada itu, pihaknya yakin fatwa terbaharu itu akan membantu mengubah kebiasaan membakar tanah gambut secara haram.

MUI telah mengarahkan para ulama dan guru agama di negara ini supaya menyebarkan mesej bahawa amalan-amalan tradisional bagi membersihkan tanah gambut oleh para peladang menyalahi ajaran Islam.

Sebuah buku yang menjelaskan fatwa tersebut juga akan diagihkan kepada masyarakat.

MUI menerima permintaan daripada Kementerian Persekitaran dan Perhutanan untuk mengeluarkan fatwa berkaitan kebakaran hutan pada bulan Januari tahun ini.

Menteri Persekitatan dan Perhutanan Indonesia, Siti Nurbaya Bakar dilaporkan berkata, "Kami memahami bahawa denda berbentuk kewangan tidak mencukupi, apa lagi yang berbentuk formal. Apa yang penting adalah tekanan moral."

Ini setelah kebakaran hutan terbesar di Indonesia pada tahun 2015, iaitu salah satu tempoh paling dahsyat pernah dicatatkan.

Antara bulan Mac dengan Julai tahun ini MUI menjalankan kajian dan penilaian sebelum mengeluarkan fatwa tersebut semalam.

MUI merujuk kepada al-Quran dan juga pihak-pihak berkepentingan sebelum mengeluarkan fatwa itu.

MUI juga merancang untuk mendapatkan sokongan masyarakat antarabangsa terhadap fatwa itu.

5 orang berkata:

Anonymous said...

Kat indon habis hutan tebakar.
Kat kelate habis hutan kena sapu.

Biasa aje itu pak...

Anonymous said...

Renjer sedang menjalankan tugas memadamkan kebakaran hutan supaya jerebu dapat dikurangkan.

Ada tak gambar j/juasa penerangan ruu355 pas sedang bertugas memberi peberangan ttg ruu355 kpd org ramai di seluruh malaysia supaya semua orang faham dan menyokong ruu tersebut? Bak gambar. Ada video lagi bagus.

Anonymous said...

Bodoh punya komen 6:32AM...ruu355 tu di peringkat rang undang2 yg akan dibahaskan di parlimen. Bukannya dokumen yg perlu dibacakan kpd umum utk mndaptkan sokongan orgramai...ahli perlimen bahas dulu betoikan mana yg perlu...tok sah risau la..sempat lagi hang nak pi mencuri ke atau pi langgah ketum dulu..bodo piang!!!

Mrs Aisha Bukafia said...

hari yang baik untuk semua orang malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

 Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan saya kehilangan 5,000MYR, kepada seorang wanita di Arab Saudi.

 i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

 Saya memohon untuk jumlah pinjaman Rp80,000MYR dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 80,000MYR. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Puan Emiliana melalui e-mel: emilianawilson11@gmail.com untuk pinjaman anda

Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi meluangkan masa untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

Yanti Ari said...

Nama saya Bu Yanti Ari. Saya adalah pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa waktu, saya telah mencari pemberi pinjaman pinjaman yang andal yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan pekerjaan untuk orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman pinjaman internet sangat buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan pinjaman sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

Jadi, pada suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar dari "Dian Pelangi", perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja.

Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi, perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta karena pemberi pinjaman buruk kepadanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberi tahu saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya meneleponnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia berbicara dengan saya dan berkata bahwa saya harus menghubungi detail perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba membagikan kabar baik saya agar orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

Maka saya menghubungi Bu Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
Ini email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diperlukan dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk stres.
jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

Nama: Yanti Ari
Nomor telepon saya: +62821-1644-0184
Nomor Whatsapp: +62821-1644-0184
Kota: Medan
Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

Saya berdoa semoga Allah mengabulkan orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan saat saya diselamatkan. Saya selalu siap membantu siapa saja yang membutuhkan jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak ingin orang-orang saya jatuh ke tangan pencuri !!!

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.