Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TAK SAMA ISLAM DAN ISLAM SEKULAR

Pas kecewa dengan wakil rakyat Islam

Takiyuddin Hassan
Takiyuddin.
 
KOTA BHARU - Pas kecewa dengan tindakan wakil rakyat Islam yang tidak menyokong pindaan terhadap Rang Undang-undang Membaharui Undang-undang (Perkahwinan dan Perceraian), tidak diluluskan lagi di Dewan Rakyat, kelmarin.

Perbahasan mengenai pindaan Akta 164 itu menjadi semakin panas apabila wakil rakyat pembangkang tidak berpuas hati dengan pengguguran Fasal 88A, yang mana Pas turut mahukan undian dilakukan secara perseorangan.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, menyedari kesan terhadap pindaan Akta 164, wakil rakyat Pas bersungguh-sungguh mahukan perkara tersebut ditangguhkan dan mencadangkan jawatankuasa ditubuhkan untuk membincangkannya terlebih dahulu.

“Tetapi kerajaan meneruskannya juga, sehinggalah ketika perbahasan pada bacaan kali kedua habis, dewan buat undian. Mengikut peraturan di Parlimen, untuk bersetuju, undian dibuat secara individu, ia mesti disokong 15 orang.

"Kami wakil rakyat Pas hanya ada 13 orang. Dua lagi kami perlukan, tetapi wakil rakyat Amanah, PKR beragama Islam tidak bangun. Dua wakil rakyat Islam dalam DAP pun tidak bangun. Umno pun sama tidak sokong kita,” katanya dalam Ceramah Isu-isu Semasa di Pengkalan Chepa, di sini.

Kelmarin, Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-undang Membaharui Undang-undang (Perkahwinan dan Perceraian) (Pindaan) 2017 selepas bacaan kali ketiga oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said.

Rang undang-undang bagi meminda Akta 164 itu diluluskan jam 12.45 tengah malam selepas dibahaskan bermula jam 8.30 malam.

Pindaan dalam rang undang-undang itu bertujuan memberi ruang bagi salah seorang daripada pasangan memfailkan petisyen pembubaran perkahwinan di mahkamah sivil, sekiranya suami atau isteri memeluk agama Islam.

Manakala Fasal 88A adalah merujuk peruntukan berhubung kedudukan agama anak bagi pasangan suami isteri sekiranya salah seorang daripada mereka memeluk agama Islam.

Takiyuddin berkata, beliau juga sangat sedih apabila wakil rakyat yang sebelum ini menjadi rakan bersama dalam politik tidak menyokong kesungguhan Pas, malah Amanah secara terang-terangan menyokong pindaan Akta 164 itu.

“Inilah kedudukan yang sangat jelas. Siapa yang mempertahankan Islam? Hanya Pas yang mahukan Islam. Betapa susahnya kita nak memartabatkan mahkamah syariah melalui RUU 355, ditambah pula dengan tindakan kerajaan menghakis sikit demi sikit kuasa yang ada pada mahkamah syariah.

“Kita bukan mahu menganiaya orang bukan Islam, tetapi jelas undang-undang ini juga menganiaya orang Islam. Sebab itu kita bersungguh minta ditangguhkan.

"Lagipun ia bercanggah dengan Perlembagaan, enakmen keluarga Islam, dan keputusan kes di mahkamah persekutuan,” katanya.

Sambil menyifatkan pindaan itu sebagai menghukum dan menganiaya orang bukan Islam yang memilih untuk menjadi Muslim, Takiyuddin juga mahukan usaha memartabatkan agama syumul itu tidak menjadi perjuangan Pas sendirian sahaja.

“Ia harus menjadi perjuangan seluruh umat Islam kalau tidak mahu melihat Malaysia menjadi seperti negara Islam lain. Hanya Islam pada negaranya tetapi peraturan dan undang-undangnya tidak sebegitu,” katanya.

61 orang berkata:

dNAN SAhARA said...

... bangau oh! bangau,kenapa kau .
......

Anonymous said...

YANG ISLAM PAS SAJA KAN????? DAH TERANTUK BARU TAHU TERANTUK YU SAKIT....

Anonymous said...

mungkin manusia mcm korang x layak utk uruskan hal nikah kawin ni kot..sebab korang sendiri pun buat baiah setia pada parti politik yg mana rumahtangga sedara semuslim ko jadi taruhan.. mcm orang xda akal,pasal kuasa politik demokrasi je pun.. betol kan? korang ni la manusia yg berpura2 amek berat hal nikah kawin..korang menipu, yg jadi mangsa sape? muslim2 sesama sedara.. hehe

pelet santet said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [4823] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 960 JUTA , wassalam.

Anonymous said...

Najib memuji pas kerana berpuas hati dgn plan rasionalisasi 1mdb. Tahniah pas politik matang

Anonymous said...

Kerajaan umnobn tidak pernah mendera rakyat kelantan. Dlm Rancangan Msia ke12, 12 bilion diperuntukan kpd kelantan. Rakyat kelantan patut mengundi umnobn demi pembangunan.

Anonymous said...

Umnobn sedang menyiapkkaan rumah pprt pd harga rm30 ribu. Kerajaan pas sendiri tidak dpt menyediakannya. Untuk lebih baik, undilah umnobn

Anonymous said...

Kesian Pas . Itulah akibat suka sangat jual agama demi kelastrian politik.
Akhirnya semua tak sokong termasuk kekasih kau si umno.
Pas bakal bungkus...politik pak lebai dah tak laku.
Kerajaan baru Kelantan pada pru 14 ini.
Tahniah. Kerana kebodohan pak lebai si penjial agama.

Anonymous said...

1MDB TUNGGU BN KALAH SAJA

SISTEM pemerintahan Malaysia berada di jalan buntu bagi mengendalikan skandal 1MDB yang sudah makan masa bertahun-tahun sekarang.

Kerajaan BN adalah kerajaan yang sudah sinonim rasuah, tetapi kerajaan Najib lebih teruk sinonim dengan puaka 1MDB, satu rompakan besar kerajaan oleh kerajaan BN yang tiada siapa tahu untuk menyelesaikannya.

Semua tahu sejak mulai lagi, sebaik saja Najib mengambil alih kuasa, 1MDB dibentuk sebagai badan pelaburan Kementerian Kewangan, yang tidak menjalankan urusan pelaburan sangat tetapi jadi badan merompak Kementerian Kewangan.

Keburukan syarikat Najib itu diketahui oleh semua, rakayt jelata, sekalian pemimpin dan ahli-ahli UMNO, seisi keluarga Njib sendiri, bahkan oleh setiap keluarga istana. Baunya tidak tercium, mengalahkan bau roh ahli maksiat yang baru mati, yang malaikat usung ke langit, melentung seisi ruang antara bumi dan langit.

Kalau roh yang paling busuk itu Firaun dan Abu Lahab, bau 1MDB lebih teruk. Tiada siapa yang dapat mencegah dan menghukumnya, kerana ketua perompak itu ialah Firaun dan Abu Lahab sendiri, orang paling berkuasa di muka bumi. Mereka tidak mungkin bertindak atas diri sendiri. Jika Firaun membenarkan tindakan dikenakan ke atasnya, maka tidaklah dia bernama Firaun.

Semua sistem semak dan imbang dalam kerajaan telah dibuka untuk menyiasat rompakan itu, tetapi semuanya dibuka bukan untuk menyiasat tetapi untuk ditutup. Semua kaki penyiasat dibebaskan dari kerja menyiasat.

Peguam Negara, Gabenor Bank Negara, ketua SPRM, Ketua Audit Negara dan lain-lain tidak menyambung perkhidmatan lagi. Semua usul balik asal, 1MDB tidak diusik langsung, selagi Putrajaya di bawah BN dan selagi Najib Perdana Menteri dan menteri kewangan.

Saya terbaca biografi Tun Abdullah Ayub antranya menyebut, Perdana Menteri Tun Razak pernah bercadang untuk menjadi menteri kewangan, nasihat Tun Abdullah, jika menteri kewangan juga Perdana Menteri, nescaya tiada siapa dapat merayu kepada Perdana Menteri atas kelemahan menteri kewangan.

Tun Razak membatalkan niatnya. Punca kerosakan ialah Perdana Menteri juga menteri kewanan.

PM Najib tidak menghalang pembentukan badan penyiasat, tetapi membiarkan ia tidak menyiasat. Pakar pendidikan Melayu berseminar membincangkan kerugian pendidikan Melayu jika pengajian terus dalam bahasa Inggeris. Kata Najib masa menutup seminar, kalau tuan-tuan bimbang saya lebih bimbang. Tetapi dia tak buat apa-apa.

1MDB terus gagal menyelesaikan hutangnya. Setahun hutang tertangguh 1MDB terpaksa membayar denda lebih satu bilion. Terakhir hutang di Qatar tertangguh, sebab duit dijangka masuk tak masuk.

Setelah penat mengharapkan 1MDB menyelesaikan masalahnya, macam menghadapi anjing tersepit ekor saja. Maka 1MDB sedia mengadakan meja bulat dengan sesiapa. Ia berjanji untuk buat itu dan ini. Diharapkan ia boleh dipantau Parlimen. Parlimen setuju, tetapi belum tentu ia boleh dibawa ke Parlimen.

Menunggu penyelesaian 1MDB sama menunggu kes pembunuhan Altantuya. Najib mati dulu kes Altantuya diam juga. Mungkin Najib mati dulu, 1MDB duk tang tu juga. Harapan sekarang pada Jabatan Kehakiman Amerika. DOJ juga tidak cukup aktif. Takut Najib mati dulu, baru kes 1MDB naik mahkamah.

Jalan yang ada sekarang Najib dan BN mesti dikalahkan dalam PRU14 kalau mahu 1MDB dimahkamahkan. Jika Najib tak kalah dan tak mati, Malaysialah yang mati. Macam nasib Mesir purba juga, menunggu Firaun tenggelam di Laut Khalzum.

Jika umno dapat dikalahkan, bermakna BN juga tewas. Untuk tewaskan umno bukan susah sangat. Pas akan bertanding disemua kerusi umno., makanya orang melayu wajib beri undi kepada pas @ pakatan untuk menggantikan umno

Anonymous said...

Dah dekat pru14, kejaan pas kelantan dah siapkan rumah utk mangsa banjir ker belum? Nak tunggu duit jualan karbon dioksid yg 5 juta tu ye? Kesiannya...undi umno ajelah.

Anonymous said...

Puji ada makna tu. Nak dapat undi org pas la tu

Anonymous said...

Kalau umno bn tewas di kelantan, nasib penduduk kelantan akan terus di takuk lama. Jangan haraplah rumah mangsa banjir dan highway tu nak siap. Pas dah lebih 20 tahun perintah tapi kelantan masih jadi negeri miskin. Pilihlah pas kalu nak terus miskin sampai bila2. Yg nak maju boleh keluar dari kelantan.

Anonymous said...

Keldai jer yg percaya pas dan pakatun boleh majukan negeri

Anonymous said...

Umno bn tak akan tertipu dgn pendekatan politik matang oleh pas. Umno bn tau dah yg pendekatan tu nak pancing ahli umno undi pas. Umno tau pendekatan tu nak pujuk umno supaya beri laluan pas lawan pakatun one by one.


Tapi umno bn bukan bodoh. Sekilas ikan di air sudah tahu jantan betina...

Anonymous said...

Amalkan politik matang ye?
Bos korang naik range rover, dapat 4wd free, korang hari2 makan budu.
Bodo

Anonymous said...

Keldai je percaya pakatun dan pas bole majukan negeri

Anonymous said...

Pas nak bodek umno tu.
Manalah tahu boleh dpt 230 juta pulak. Kih3

Anonymous said...

Jual agama untung tinggi bro.

Jual serban untung tinggi. Jual agama untung lagi tinggi

Anonymous said...

Anon 0739 yang bodoh negeri maju spt Selangor dan Pulau Pinang di bawah pentadbiran Pakatan bodoh. Dasar budak mentah! Belajar pun tak tinggi mana sibuk nak komen!

Anonymous said...

Ya ustart Taki, wakil ada 13 org jer masa undi? Mana yg lain2? Ponteng ke? Atau mmg ada 13org jer? Bukan ke ada 100??

Anonymous said...

Tahniah kpd pas kerana sanggup menjadi pencuci tahi yg terkumpul dalam 1mdb. Tahniah! Cuci bersih2 ye

Anonymous said...

Macai macai BN berangapan mereka sahaja pandai dan bijak, memang mereka pandai dan bijak, pandai dan bijak macam mana nak songlap, rasuah , 1 + 1 = 11... 2 untuk kos projek, 9 masuk....sapu keliling, pandai berniaga buluh kasap...untung entah kemana , modal lesap (1 MALAYSIA DALAM BAHAYA) kesudahan nya rakyat tanggung bayar hutang dan beban

Anonymous said...

Ruu355 pun aku rasa 13 orang shj yg akan sokong kot. Sbb tu asyik tangguh aje.

Anonymous said...

Umno memang bijak dan pandai. Yg bodo ialah lobai barua joo loo yg sanggup jadi pencuci tahi dalam 1mdb. Puas hati lobai barua joo loo jadi pencuci tahi.


Tak sangka pulak lobai yg mengaku islam sebenar jadi pencuci tahi dlm 1mdb

Anonymous said...

Penang dan selangor memang dah maju sebelum pakatun ambik alih. Kelantan tak maju2 dari dulu sampai sekarang kerana pas tak pandai urus negeri. Masih percaya pas dan pakatun boleh perintah? Budak tadika pun tak percaya. Keldai je yg percaya pas dan pakatun boleh majukan negeri.

Anonymous said...

Lobai saja la islam sebenar. Sbb tu lobai cilok duit saham kohilal, balak, hutan simpan, tanah cina, duit ptongan gaji cikgu, tabung anak mangsa mamali...

Anonymous said...

Macamana nak menang kalu perangai mcm kera sumbang. Tu la, percaya sangat kat badi bin bawang

Anonymous said...

Pru14 nanti lobai bole dpt 13 undi je.

Anonymous said...

Badi bin bawang bela 13 ekor keldai.

Anonymous said...

Badi bin bawang dengan 13 ekor keldainya....

Anonymous said...

Ruu355 pun tuang presiden nkau kencing..x payah nk tunjuk islam sangat lah..puok2 lebai ni mmg jual agama..lebai bangsat

Anonymous said...

Kenapa muka Taki tu macam malu2 alah je?

Anonymous said...

Taki ni bukan ke exco pas selangor bawah azmin

Anonymous said...

Elaun puluh2 ribu turrr

Anonymous said...

Tang ruu ni 164 ni pas macam betul2 nak jaga keluarga islam. Nampak aje la. Tapi pada masa yg sama, pas jugak buat BAIAH CERAI BINI TALAK TIGA atas alasan politik.


Nampak sangat jual agama. Kejap nampak mcm baik sangat. Tapi bini pun sanggup jadikan perisai politik. Celaka punya politik matang

Anonymous said...

Elehhhh mat taki ni...ko sokong pas maknanya ko sokong baiah talak bini dlm politik.

Anonymous said...

"Umno memang bijak dan pandai", setuju dgn anon 4.46.Sebab itu umnobn kekalkan pemerintahan. Jadi yg bodoh siape,,pembangkang. Ko kata parti lobai je bodoh,,ape korang tu bukan pembangkang juge ke? Korang sanjung tun maha diktator tu cerdik ke? Siapa yg sumbat ketua umun pkr dlm penjara sg buluh? Siapa yg perbodoh korang memusuhi pas? Dap...dan tanpa pas,,korang jgn mimpi nak tawan putrajaya....bodoh la korang pembangkang ni....

Anonymous said...

Talak bini memang ada dlm islan. Baiah pun memang ada dlm islam. TAPI BAIAH TALAK 3 BINI UTK JADI BENTENG POLITIK TU CUMA ADA DALAM PARTI PAS.

SONGSANG BETUL PARTI ISLAM BARUA JOO LOO NI

Anonymous said...

Pas dan pakaton memang bodoh. Tapi lobai barua joo loo lagi bodoh tahap keldai. Bayangkanlah sanggup baiah cerai bini talak 3 utk politik lobai. Dah tu lobai2 tu sanggup pulak jadi barua joo loo cuci taik dalam 1mdb. Tak bodoh tahap keldai ker turrr?

Anonymous said...

Lobai memang bodoh. Mungkin dedak 90 juta sudah merosakkan bhgn dalam otak mereka. Sbb tu puas hati jadi barua jolo cuci tahi 1mdb. Ini semua org tau.

Anonymous said...

Mungkin salah dap hingga menyebabkan lobai2 kelodai tu jadi pencuci tahi 1mdb

Anonymous said...

Pembangkang tak bodo. Yg bodo cuma lobai barua geng jo lo

Anonymous said...

Umbobn gelak sakan la lihat gelagat korang,,,teruskan kebodohan masing2 ( tapi perasan korang tu cerdik. ) Hidup umno....

An Anonymous said...

Dalam isu ruu 164 memang nampak benar pun tulisan kamu tu anon 4:09 .. alhamdulillah..

An Anonymous said...

🚩/RUU RUU355 RUU164 👐🏽
UMNO ✔️ ✔️ 👌🏽
PAN ❌ ✔️ 👎🏽
PAS ✔️ ❌ 👍🏽

Anonymous said...

Lain kali belajarlah hakikat berpolitik di msia ye Wan. Jgn jadi bodoh.

Anonymous said...

GST/ 1MDB DI MALAYSIA

UMBO: / /
PAN : X X
PAS: / /

Anonymous said...

Pas dan pakatun....

Lobai jugak jadi pencuci tahi dlm jamban 1mdb.

Tapi tak apa. Jadi barua joo loo banyak kelebihannya...kih kih kih

Anonymous said...

Sekor lagi barua jo lo.

Wan, pencuci tahi 1mdb

Anonymous said...

Umnobn memang dah gelak sakan sejak badi bin bawang peluk najib dulu. Lagi gelak sakan bila badi bin bawang minta tangguh ruu355. Lagi 2 kali gelak sakan bila lobai jadi barua jolo tukang cuci taik dalam 1mdb...ini kemenangan besar umnobn

An Anonymous said...

Aku cuma sokong apa yg kamu tulis.. aku tak kafirkan sesape pun cuma hanya pasrah kpd tulisan kamu..

An Anonymous said...

Bila islam dipinggirkan LGBT pun kini sudah tidak lagi dianggap songsang.. ntahlaa..

An Anonymous said...

Bila dah bersekongkol dgn dap lahanat, maka semangat sumpah baiah yg dianjurkan arwah TGNA agar sesiapa yg tidak mengkhianati sumpah baiah tersebut akan dapat 2 perkara besar dalam islam iaitu perkahwinan yg diredhai Allah dan yg keduanya dapat pahala jihad memperjuangkan islam.. aku tak mahu komen lanjut jika ada yg melanggar sumpah baiah tersebut!

An Anonymous said...

Pas tak nak bodek umno tapi cuma nak bodek pengundi umno yg lepas..

An Anonymous said...

Kalau tak ikut perkembangan politik toksah buat malu PH yg kamu tak tahu kes rumah banjir dah setel pun.. cuma ada mangsa yg masih menolak utk berpindah. itu aje..

An Anonymous said...

Kalau pan tak jual agama kpd tokehnya dap mana mungkin survey kini mendapati sokongan org melayu kpd pan hanya 5% sahaj bro!

An Anonymous said...

Tak tahu perkembangan terkini membuatkan ph malu nak mengaku kamu penyokong ph.. keh keh..

An Anonymous said...

Alhamdulillah pan cuma 5% sahaja..

Anonymous said...

anon 8.22pm,ko x yahla ye2 sangat wat bunyi sarcasm ko tu hehe.. ko sebut parti tu parti ni seolah2 mcm wujud pulak parti yg bagus, walhal semua parti politik demokrasi ialah barua 2x5..pan ngn pas 2-2 pun jual agama dan barua sama je hehe..semua parti barua la, ko wat ayat sarcasm mcm pandai tapi ko x tau2 lagi semua parti tu 2x5 hehe.. ei ko bangun dari tidur la hihihi..sian aku tengok cara ko backup parti2 politik yg ko puja bila ianya dicuit.. luluhnya hati ko melaului ayat2 sarcasm ko.. seolah2 orang telah cuit adik pompuan ko.. luluh perasaan ko hahaha...korang nampak kehebatan parti2 politik membodoh2kan orang yg taksubkan mereka hehe.. dia kaya raya hidup selesa kat atas, sambil buat benda bukan2 ada yg jual agama ada yg jual bangsa dan lain2.. tapi yg luluh ialah orang yg xda kene mengena hahahaha...

Anonymous said...

AJK PAS PUSAT FITNAH RUU164. JAWATAN TINGGI, FITNAH PUN KUAT. SEBIJIK MCM PERANGAI PAKATUN DAPIGS

عبده العمراوى said...

شركة قمة الدقة للخدمات المنزلية
شركة تنظيف منازل بالدمام
شركة تسليك مجارى بالاحساء

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.