Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PANDANGAN POLITIK YANG TEPAT

Putus tahaluf siyasi: PKR parti paling rugi
Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa, Pusat Pengajian Antarabangsa UUM,Md Shukri Shuib
Md Shukri
SHAH ALAM - PKR jelas menjadi parti paling rugi dengan terputusnya tahaluf bersama Pas, menurut penganalisis politik.

Ini kerana pemerhati politik Universiti Utara Malaysia, Md Shukri Shuib, PKR yang kebiasaannya mengharap undi kaum Cina atau DAP dan juga undi akar umbi Pas, jadi tanpa Pas, PKR boleh diandaikan hilang separuh undi yang diperoleh parti itu.

"PKR harus akui bahawa mereka tiada sistem akar umbi yang kuat seperti dipunyai Pas. Hanya ada dua parti besar yang ada sistem komuniti yang kukuh iaitu Umno dan Pas, jadi PKR kini perlu bersedia untuk 'pupus'.

"Apatah lagi dengan wujudnya Bersatu pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad, maka populariti Bersatu jauh mengatasi PKR termasuk Amanah. Kini Pakatan Harapan banyak bergantung kepada pengaruh DAP menerusi undi total kaum cina kepada Pakatan dan Bersatu untuk menambat sokongan Melayu dan pengundi atas pagar," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurutnya lagi, survival PKR kini seolah nyawa-nyawa ikan, selain dilihat  lesu dan lemah dengan tiadanya hubungan bersama Pas.

Jelasnya, kerugian PKR bukan sahaja dari segi sokongan akar umbi, malahan parti itu akan sukar mengendalikan jentera kempen kerana selama ini banyak bergantung pada Pas.

"Satu gerakan besar-besaran oleh PKR bagi membina jaringan akar umbi yang kuat, serta mempopularkan semula Datuk Seri Anwar Ibrahimserta keluarganya  perlu dilakukan jika tidak mahu PKR menjadi 'koma'.

"PKR kini memerlukan satu talian hayat yang baru dengan modal dan tokoh politik baru, dan inilah yang perlu PKR cari. PKR juga akan rugi kerana banyak kawasan yang dimenangi PKR mungkin terlepas tangan kepada Pas atau BN. Jadinya PKR adalah mangsa politik akibat kecelaruan dan pertembungan hubungan politik antara dua gergasi pembangkang iaitu DAP dan Pas," katanya lagi.

Majlis Syura Ulamak Pas baru-baru ini memutuskan untuk membatalkan hubungan politik tahaluf siyasi parti itu dengan PKR.

Setiausahanya, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata, terdapat banyak pelanggaran terhadap syarat-syarat tahaluf siyasi menurut pertimbangan hukum syarak dan akhlak Islam yang membawa kepada pembatalan ini.

14 orang berkata:

Anonymous said...

PKR hanya nampak gah dipermukaan sahaja tetapi lemah diperingkat akar umbinya. Selama ini PKR hidup dan berjaya diatas bantuan dan sokongan jentera PAS selain sokongan orang Cina DAP. PKR dibina dari bahan2 yg rapuh dan akan pupus selepas PRU 14 nanti....Tengoklah!

Anonymous said...

SEBAGAI WANITA, TENTU ANDA INGINKAN:

* Suami anda sayang pada anda kerana anda memiliki tubuh badan yang menarik sehingga membuatkan suami anda tak sabar-sabar nak balik dari pejabat.
* Ramai orang tertanya-tanya berapa usia sebenar anda, sebab anda KELIHATAN BEGITU MUDA.
* Kawan-kawan selalu memuji anda dan mengatakan anda masih macam anak dara.
* Rakan sepejabat anda cemburu, sebab penampilan anda memang ada class.
* Lelaki tertarik dengan bentuk payu dara anda yang sememangnya MANTAP.
* Anda ada lebih keyakinan diri sebab anda tahu anda memang pandai menjaga tubuh badan anda.

Anonymous said...

Kenapa jadi macam ni?

Ada dua sebab semua ini boleh berlaku. Faktor pertama kerana kekurangan bekalan protein dan yang kedua akibat masalah hormon. Bekalan protein berfungsi untuk menggantikan sel-sel yang telah rosak dan lama pada tubuh badan kita. Bila protein tak cukup, maka timbullah masalah-masalah yang sangat tidak diingini oleh kaum wanita. Semua benda yang dahulunya cantik, sekarang berubah wajah. Begitu juga dengan perubahan hormon. Pembesaran payudara boleh terbantut dan makin lama, payudara anda semakin kendur dan tidak menarik.
Sebab itulah pentingnya kita menjaga aset bernilai ini dengan baik. Bukan untuk tatapan orang lain, tetapi untuk tatapan suami kita jugak.
Namun, perasaan stress dan rendah mula menguasai diri apabila melihat perubahan rupa bentuk payudara. Jika dulu, sebelum kahwin bukan main lagi terletak elok. Bila dah kahwin dan selepas melahirkan, rasa segan pun ada. Maka, mulalah sibuk mencari produk-produk untuk BESARKAN PAYUDARA.
Ni berita paling baik buat para isteri yang dah lama mencari CARA UNTUK BESARKAN PAYUDARA SECARA SEMULAJADI. Bukan apa, kadang-kadang penggunaan botox, produk yang mengandungi bahan kimia atau suntikan mungkin menjanjikan kesan segera, tetapi padah di kemudian hari tiada siapa yang dapat mengagak. Silap-silap bakal berdepan dengan kanser payudara. Isk..seram pulak mendengarnya!!
Jadi hari ni, nak kongsi cerita pengalaman dan testimoni seorang pengguna Energizing Soy Protein (ESP) yang bantu beliau untuk kelihatan lebih menarik dan mantap di hadapan suami beliau.
Al-kisahnya, beliau mengambil ESP dah lama. Namun, pengambilan secara tak konsisten kerana beliau tiada masalah kesihatan atau apa-apa keperluan untuk mengambil ESP dengan kerap. Namun, bulan Ramadhan yang lepas, beliau mengambil ESP secara konsisten setiap hari sebelum tidur dan ketika bersahur. Yelaa..ESP kan pemberi tenaga dan rasa kenyang yang lama. Jadi sesuai sangat untuk anda yang berpuasa. Selepas sebulan amalkan ESP, nak tahu tak apa kesannya?
Beliau terpaksa tukar saiz bra setelah bertahun-tahun memakai saiz yang sama. Katanya lagi, payudaranya berasa tegang, anjal dan pada masa yang sama aeroala dan puting payudara juga berubah warna menjadi pinkish atau kemerah-merahan. Semuanya berubah hanya dalam tempoh sebulan apabila mengambil ESP dengan konsisten.
Untuk makluman, beliau merupakan ibu yang beranak dua dan menyusukan anak ketika anaknya kecil. Kalau dah macam tu kisahnya, mesti dapat baby yang ketiga tak lama lagi tu.

ESP Magik?

ESP memang magik kerana satu canister ada banyak sangat khasiat termasuk boleh besarkan payudara!! Kena tahu punca masalah kenapa payudara anda kelihatan tidak menarik langsung setelah beranak pinak. Seperti yang saya beritahu tadi, ianya kerana kekurangan bekalan protein dan terbukti protein yang terdapat di dalam ESP mampu menggantikan sel-sel lama dan rosak kepada sel-sel baru seterusnya menganjalkan dan memontokkan semula payudara yang telah kendur dan melayut.

Oleh kerana badan kita (termasuklah bahagian wajah dan punggung) sememangnya terdiri daripada komponen protein, maka pengambilan ESP secara konsisten sangat membantu menggebukan wajah anda dan menganjalkan punggung anda. Itu bonus berganda bagi anda. Nak gebu bahagian lain, bahagian lain pun dapat tempias yang sama =)
Masih tidak percaya? Lihat testimoni lain di SINI
Saya yakin ESP bakal membantu anda yang dah buntu mencuba pelbagai produk lain namun belum berhasil. Anda mungkin boleh buat ujikaji sendiri dan lihat keberhasilannya. Namun perlu diingat, untuk mendapatkan hasil sempurna, pengambilannya juga perlu konsisten. Cuba dulu satu canister dan in shaa Allah, kesannya seperti yang anda harapkan.
OK.. bagi yang berminat untuk menegang, membesarkan, mencantikkan bahagian payudara anda sebagaimana artis tersohor negara, anda jangan bertangguh-tangguh lagi ye. Makin cepat anda mencuba, makin cepat kesan yang anda bakal rasakan. Penghantaran segera sekiranya anda berada berdekatan dengan kawasan COD saya. Dijamin servis terbaik daripada saya.

Anonymous said...

Bagaimana Anda Boleh Tambah Saiz Zakar Anda Sehingga Membuatkan Isteri Anda Puas Dan Bahagia
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Para Suami & Sahabatku,

Sudah pastinya anda sebagai suami ingin isteri anda sentiasa berasa bahagia dalam hubungan rumahtangga anda. Ini juga termasuk hubungan intim anda berdua.

Bayangkan jika tiap kali anda melakukan hubungan intim bersama isteri tercinta anda, dia langsung tidak berasa puas dan hanya kecewa. Dalam kata lain, anda seorang saja yang puas.

Oh, bukankah itu suatu perkara yang memalukan?

Anda telah gagal dalam melunaskan tanggungjawab untuk memenuhi tuntutan nafkah batin isteri anda.

Tahukah anda, majoriti wanita di Malaysia ini tidak puas ketika di ranjang. Hal ini juga boleh terjadi ke atas isteri anda sendiri.

Anonymous said...

Petua Panjangkan Kemaluan Lelaki
Petua panjangkan kemaluan lelaki ini atau juga cara panjangkan zakar lelaki merupakan teknik, kaedah, cara bagaimana, tips berkesan juga rahsia untuk lelaki memanjangkan kemaluan (zakar lelaki). Petua panjangkan kemaluan lelaki ini digunakan atau diamalkan oleh lelaki bagi menambah saiz panjang kemaluan (zakar lelaki) menggunakan kaedah atau cara yang tertentu. Secara amnya zakar lelaki (kemaluan lelaki) memang boleh berubah saiz panjangnya. Ini kerana ianya merupakan otot badan yang boleh diubahkan saiz dan panjangnya. Petua panjangkan kemaluan lelaki (zakar lelaki) ini merupakan kaedah mudah atau tips berkesan yang boleh diikuti oleh semua lelaki yang ingin panjangkan kemaluan atau zakar mereka.

Petua panjangkan kemaluan lelaki ini boleh dilakukan dengan beberapa cara dan kaedah. Antara kaedah yang biasa dilakukan untuk panjangkan kemaluan (zakar lelaki) ini menggunakan kaedah urutan. Malah ada juga herba panjangkan kemaluan (zakar), pam panjangkan kemaluan dan juga alat regangan zakar yang boleh digunakan untuk panjangkan zakar lelaki ini.

Petua Lelaki Untuk Panjangkan Zakar Sehingga 7 Inci

1. Mengurut zakar untuk memanjangkannya elok dilakukan pada awal pagi. Sapukan sedikit minyak lintah pada tapak tangan dan gosok dengan laju untuk memanaskannya.

2. Tarik nafas dalam-dalam. Kemutkan dubur, genggam pangkal batang zakar dengan tangan kanan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk.

3. Lurutkan batang zakar itu membawa tangan ke hujung zakar tapi hendaklah anda berhenti bila sampai ke takuk zakar. Dengan cara ini, anda menghantar lebih banyak darah ke dalam kepala zakar dan dikunci tenagannya oleh cengkaman tangan tadi. Tahan nafas selama 7 kiraan sambil mengekalkan cengkaman itu. Kemudian lepaskan.

4. Lenturkan batang zakar ke arah paha kanan dubur. Kemudian lepaskan lenturan itu. Lakukan sebnyak 21 kali.

5. Lenturkan batang zakar ke arah paha kiri dubur. Kemudian lepaskan lenturan itu. Lakukan sebanyak 21 kali.

6. Pegang kepala zakar, pusingkan zakar mengikut jarum jam sebanyak 21 pusingan. Kemudian lakukan yang sama pada arah berlawanan jarum jam.

7. Lihat perbezaan pada zakar anda pada hari-hari ke 7, ke-14 dan pada hari ke-21 dan hari ke-40. Sebaik-baiknya anda mengukur zakar terlebih dahulu sebelum memulakan latihan ini.



Berikut tadi adalah cara bagaimana, teknik mudah, tips berkesan, rahsia mudah, kaedah berguna, panduan atau petua panjangkan kemaluan lelaki ( zakar). Semoga anda mendapat manfaat dari perkongsian ini.

Panjangkan zakar atau kemaluan lelaki ini boleh dicapai dengan usaha yang konsisten dan cara yang betul. Selamat maju jaya.

Anonymous said...

Adakah saiz zakar itu penting dalam memberikan kepuasan kepada pasangan kita ? Dalam kajian oleh penyelidik diAmerika terhadap pendapat perempuan tentang saiz zakar pasanganya, 67% menyatakan saiz zakar adalah faktor penting dalam mencapai kepuasan seks. Saiz zakar yang kecil menyebabkan ianya tidak dapat menusuk kedasar faraj wanita dimana didasar faraj ini terdapat tempat yang paling sensitif yang boleh mempercepatkan inzal wanita dan memberikan kepuasan yang optimum. Apakah saiz zakar lelaki normal?

Bagi tiap lelaki matang, saiz zakar normal pada ketika tegang adalah pada saiz 6 inci. Dikatakan kaum Afrika Sudan dan Arab mempunyai zakar yang besar dan panjang purata 7 ke 9 inci. Didalam rekod dunia, lelaki yang paling panjang zakarnya ialah lelaki Arab Sudan , yang mempunyai zakar sepanjang 18 inci. Bagaimanakah kaum ini mampu mempunyai saiz zakar yang besar dan panjang ? Tentu ada rahsia disebaliknya. Ramai dari kita tidak tahu yang kaum Arab Sudan ini mengamalkan teknik-teknik pengurutan zakar semenjak mereka masih kecil lagi sehinggalah mereka boleh mencapai saiz yang mereka kekehendaki. Teknik urutan ini boleh diamalkan oleh semua lelaki tanpa mengira peringkat umur atau saiz badan. Yang penting sekali kita mengamalkan latihan pengurutan ini dengan kaedah yang betul sehingga kita mencapai saiz zakar yang kita kehendaki.

Anonymous said...

Minyak Biawak
Mungkin sebagian dari para pembaca merasa heran mendengar ada istilah minyak biawak. Ya, ternyata hewan yang masuk mirip komodo ini ternyata bisa diambil minyaknya. Minyak biawak diambil dari ekstraksi daging dan jeroan biawak yang memang mengandung banyak lemak. Minyak biawak berwarna kuning keemasan hingga kuning kemerah-merahan. Minyak biawak berbau agak kuat dan menyengat khas dari bau biawak itu sendiri. Minyak biawak saat ini banyak dicari orang karena manfaatnya yang ternyata dapat mengobati berbagai jenis penyakit kulit.

Cara Membuat Minyak Biawak Sendiri
Karena mengandung banyak manfaat, saat ini minyak biawak banyak dijajakan orang. Minyak biawak umumnya dijual seharga Rp. 30.000 per botol dengan isi bersih 30 mL. Kendati begitu, minyak biawak yang kita belum tentu benar-benar asli. Kami lebih menyarankan jika memang Anda benar-benar ingin memperoleh manfaat dari minyak biawak, Anda sebaiknya membuat minyak biawak sendiri.

Membuat minyak biawak sendiri cukup mudah. Hal pertama yang harus disiapkan tentunya adalah daging biawak. Daging biawak yang sudah siap kemudian digoreng tanpa minyak (disangrai). Daging terus diaduk supaya tidak gosong dan selama kira-kira 7 menit, minyak biawak akan keluar dari daging yang digoreng tersebut. Minyak biawak yang keluar bisa langsung dimanfaatkan sesuai kebutuhan atau diwadahkan dalam botol kaca untuk disimpan.

Anonymous said...

RENUNGKANLAH : TAFSIR AL AZHAR
Setelah kita dibawa mengingat keadaan hari akhirat yang pasti akan kita tempuh itu, baik siksaan neraka yang ngeri, atau nikmat syurga karena amal, kita dibawa kembali ke dalam hidup yang kita hadapi sekarang. Oleh karena yang terlebih dahulu mendapat seruan Ilahi ini ialah bangsa Arab, disuruhlah mereka memperhatikan alam yang ada di sekeliling mereka. Yang paling dekat dari hidup mereka waktu itu ialah unta. Maka datanglah ayat: “Apakah mereka tidak memandang kepada unta, bagaimana dia telah dijadikan.” (ayat 17).

Unta adalah binatang yang paling dekat kepada hidup orang Arab dari zaman ke zaman, sejak tanah itu didiami manusia. Itulah binatang serba-guna. Binatang pengangkut dalam perjalanan yang jauh. Binatang peluku sawah ataupun penimba air dari sumur yang dalam. Binatang yang juga jadi makanan mereka. Bulunya pun dapat dicukur untuk dijadikan benang pakaian. Dagingnya bisa dimakan, susunya bisa diperas dan diminum.

Badan binatang itu besar, kekuatannya luar biasa dan tahan menempuh panas terik di padang pasir luas itu. Tahan lapar dan tahan haus. Di samping itu makanannya pun tidak sukar. Rumput-rumput padang pasir yang tidak akan dapat dimakan binatang lain, bagi unta itulah makanannya biasa, walaupun berduri.

Dan sangat patuhnya kepada manusia; disuruh berhenti, dia berhenti. Disuruh duduk dia duduk, disuruh berdiri dia pun tegak. Kadang-kadang bertambah malam hari, bertambag gontai dan tetap dia berjalan, mengangguk-angguk dengan tenangnya dalam perjalanan jauh di padang pasir itu.
Kadang-kadang mereka berjalan berkalifah dari Selatan ke Utara, dari Yaman menuju Syam, melalui Hejaz, ataupun Nejd. Di waktu malam yang jadi pedoman ialah bintang di langit. Karena langit di suasana padang pasir itu jarang sekali diliputi awan di waktu malam. Maka janganlah mereka tersesat menuju negeri jauh di bawah naungan bintang-bintang itu.

VIDEO : KEHEBATAN UNTA
KERATAN AKHBAR :

Minyak sanam unta diperolehi daripada lemak bonggol unta jantan yang hanya berumur 7 hingga 14 tahun sahaja dan unta tersebut mestilah unta yang liar yang belum dijinakkan lagi yang hanya memakan daunan dan tumbuhan sekitar tanah gurun, ini bagi memastikan kematangan dan khasiat kandungan lemak ini adalah yang terbaik. Syarikat Dhab Sinai mencari sendiri unta ini atau dikenali sebagai unta merah dengan pertolongan badwi gurun. Setelah unta ini disebembelih .dilapah, kemudian di ambil lemak bonggolnya untuk dicairkan.

Khasiat minyak Sanam Unta

Kebiasaannya digunakan oleh badwi arab untuk urutan bagi menguatkan zakar lelaki, memberi rasa berat dan tebal pada zakar selepas beberapa kali urutan sehingga tahan lama. Juga melewatkan inzal dan menstabilkan ketegangan zakar ketika bersama isteri.

Cara gunakan

Amalkan setiap hari untuk mendapatkan ketegangan yang lama!!!
Lakukan urutan dari pangkal hingga ke depan pada bahagian zakar.
Buat urutan 2 @ 3 jam sebelum berjimak!!

Perhatian!!

Oleh kerana minyak sanam unta ini beku, kena cairkan dahulu sebelum guna.
Jemur tempat yg panas untuk mencairkannya.Layorkan dengan api sekejap ok jugak..

TESTIMONI

Saya baru saja menggunakan Minyak Sanam Unta (Bonggol Unta), itu pun dapatkan dari pengedar Dhab Sinai yang menjualnya kepada saya. Lepas guna sebelum 2@ 3 jam berjimak, memang ok!! masa yang diambil untuk malayari bahtera memang lama..tp kalau nk bagus lagi, saya campurkan dengan minyak dhab. sapu dulu minyak dhab, tunggu bebrapa jam baru sapu minyak sanam unta. Rasanya memang lain...Perghhhh!!! Hebat Giler!!!

Anonymous said...

MAKLUMAT PEMBANGUNAN TUKUN TIRUAN DI MALAYSIA


TUKUN TIRUAN

Struktur binaan manusia yang diletakkan di dasar laut
Bertujuan untuk menambah kepadatan sumber marin


OBJEKTIF UTAMA PEMBINAAN TUKUN TIRUAN

Meningkatkan produktiviti biologi dan sumber perikanan di kawasan persisiran pantai dengan cara :
Mewujudkan suatu ekosistem yang berfungsi sebagai satu santuari
Menyediakan kawasan pembiakan dan nurseri untuk ikan dan lain-lain hidupan marin
Memulih dan melindungi habitat marin yang musnah akibat aktiviti perikanan dan bencana alam


TUJUAN DAN MANFAAT LAIN PEMBINAAN TUKUN TIRUAN

Mewujudkan benteng penahanan ombak/arus bagi mengawal hakisan pantai
Menghalang dan mengawal aktiviti tangkapan pukat tunda di persisiran pantai
Mewujukan kawasan agro-tourism untuk aktiviti perikanan rekreasi dan selaman SCUBA.
Menjalankan kajian dan penyelidkan saintifik


SEJARAH PEMBANGUNAN DAN PEMBINAAN TUKUN

Bagi Malaysia tukun tiruan diperkenalkan oleh Tentera Udara DiRaja Australia yang berpangkalan di Butterworth pada tahun 1970-an. Mereka membina tukun tiruan menggunakan tayar terpakai dan dilabuhkan di Pulau Songsong untuk tujuan rekreasi.
Malaysia negara pertama di rantau Asia Tenggara yang membina tukun tiruan iaitu pada tahun 1975. Tapak tukun tiruan yang pertama dibina adalah di Pulau Telur, Kedah iaitu pada 6 Mei, 175 dengan menggunakan 6,329 biji tayar. Kemudian pada 11 Oktober, 1975, satu tapak lagi diwujudkan berdekatan dengan Pulau Payar dengan menggunakan 5,229 biji tayar.
Program penyelidikan dan pembangunan tukun tiruan di Malaysia bermula pada tahun 1975 dengan menggunakan tayar-tayar terpakai. Selepas itu pelbagai rekabentuk tukun tiruan telah dicipta hasil buah fikiran para penyelidik dan kakitangan Jabatan Perikanan. Selain daripada tayar, tukun tiruan juga dibina daripada PVC, seramik, bot dan konkrit yang dilabuhkan dalam kawasan perairan kurang 5 batu nautika.
Mulai tahun 2006, Jabatan Perikanan telah membina tukun tiruan konkrit iaitu daripada campuran simen, pasir dan batu manakala tetulangnya daripada besi.
Pembinaan tukun tiruan di Malaysia menggunapakai piawaian yang ditetapkan di dalam garis panduan United Nation Environmental Program (UNEP) iaitu “Guidelines for the Placement of Artificial Reefs”.


KONSEP PEMBINAAN TUKUN TIRUAN

Terdapat 2 konsep pembinaan tukun tiruan oleh Jabatan Perikanan Malaysia iaitu tukun tiruan konservasi dan tukun tiruan rekreasi
Tukun Tiruan konservasi - bertujuan untuk pemuliharaan, bukan tangkapan.
Tukun Tiruan Rekreasi - bertujuan untuk tangkapan secara pancingan rekreasi yang terkawal.


Negeri BILANGAN TAPAK TUKUN TIRUAN
KONSERVASI REKREASI Jumlah
Perlis 2 - 2
Kedah 18 1 19
Pulau Pinang 3 1 4
Perak 4 3 7
Selangor 9 - 9
Negeri Sembilan 3 - 3
Melaka 3 1 4
Kelantan 8 1 9
Terengganu 23 4 27
Pahang 7 2 9
Johor 3 2 5
WP Labuan 9 2 11
Sabah 16 21 37
Sarawak 10 4 14
Jumlah 118 42 160


Nota :-

Pembinaan tukun tiruan yang diperbuat daripada keluli telah diperkenalkan pada tahun 2014 dan ianya telah dilaksanakan di negeri Kedah (55 unit) dan di negeri Terengganu (16 unit).


JENIS-JENIS TUKUN TIRUAN

Jenis Tukun Tiruan yang dibina oleh Jabatan adalah :-

Tukun Tetrapod
Tukun Udang Karang
Tukun Kiub
Tukun Kiub Juvenil
Tukun Kiub Bioaktif
Tukun Rekreasi
Tukun Rekreasi Juvenil
Tukun Dasar Lembut
Tukun Dasar Lembut Penghalang Pukat tunda
Tukun Dasar Lembut Juvenil
Tukun Keluli – inovasi baharu diperkenalkan pada tahun 2014.

Purata berat tukun-tukun tiruan konkrit ini adalah antara 0.3 - 42 tan metrik. Gred simen yang digunakan adalah antara gred 30 hingga 50.
Bagi tukun keluli menggunakan keluli dengan ketebalan 6 – 8 mm.

Anonymous said...

jiran oh jiran...kucing oh kucing...
arghh..tensi giler tau kalau hidup berjiran ngan org yg suka bela kucing tapi suka biar kucing dia melepas merata2..tak jaga hati jiran etc.. adeh...

memula dulu kucing jiran saya ni suka berak kat sebelah tepi umah saya yg byk tanah tu kan.. penuh taik situ tau.. boleh dia kata kat saya.. kalau tanam rumput..kucing tak berak.. dia ingat saya ni cop duit ker..biler2 masa nak tanam rumput boleh jerk tanam.. tapi la ni rumput semulajadi dah tumbuh..walaupun tak cantik cam rumput karpet janji rumput jugak la kan.. ternyata kata2 dia tu meleset.. kucing tu tatap berak atas rumput2 tu occay! Pas tu dlm longkang pun dia berak.. tapi dlm longkang atleast maid saya senang jerk jirus air kasik lalu terus masuk dlm longkang besar..

Kadang2 kucing tu berak atau termuntah atas simen depan umah saya... yg saya heran kucing ni pandai betul..rumah tuan dia sikit pun dia tak berak baik depan umah, jalan depan umah mau pun belakang umah.. huhu.. ada satu malam kami balik malam..gelap kat depan coz lupa pasang lampu.. haris lak mamai2 habis dia pijak taik kucing betul2 kat lantai depan pintu nak masuk umah.. habis kena suar tido etc.. bengang giler okes..malam2 buta..basuh lantai..etc.. dah lah bau taik kucing ni dah pakai sabun kuat camana pun tetap cam hanyir bau dia.. argh..bengang2.. pas tu dia suka biarkan bekas nasik & air kat depan umah dia sampai berderet2 semut datang huhu.. sgt tak suka tau... dulu dia pernah bagitau saya dia gaduh ngan jiran2 masa tinggal kat flat kat shah alam..pasal kucing.. dlm hati saya..hmm patut la.. dia ni bernasib baik dapat jiran yg malas bising2 macam saya ni..

La ni kucing tu dah berak lak atas tar depan umah saya.. berketul2 taik kucing.. dah banyak hari pagi2 saya & maid dok sodok taik kucing and buang dlm longkang besar pas tu cuci ngan air.. tadi saya dah curah minyak tanah... harap2 esok dia dah tak berak lah... boleh dorang tgk saya susah payah cuci taik kucing kat depan tu dorang buat hati keras jerk.. pandang sebelah mata jerk..

tau tak dorang ni berdosa kalau buat hati jiran terguris.. area umah saya dah mcm zoo kucing.. lebih 10 ekor kucing berlegar2 kat sini..ada sekor kucing kurap tu dah buat pot tido dia kat lampu tiang pagar umah saya.. bengang wei.. dia suka letak makanan kat depan umah so semua kucing yg bukan dia bela pun dtg sini..campur ngan kucing2 dia yg dia bela dah macam zoo kucing.. huhu.. dia ni tak der anak.. tu pasal sgt byk bela kucing..

nota kaki:
maaf pada yg membela kucing.. saya tau tak semua org yg bela kucing mcm jiran saya ni.. saya & hubby pun suka kucing... tapi kalau area umah kami asyik jadiks tandas kucing jer sapa tak tensi kan..

Anonymous said...

Bagi aku PKR seumpama dedalu . Nampak gah dan tunjuk gah apabila yang ditumpang bagi muka.

Anonymous said...

Tunggu shj lah PRU 14.
Siapa yang pupus!

Anonymous said...

aku pun tak sabar2 tunggu pru 14. lepas pru 14 apa akan jadi pada TERNAKAN DAP.

Anonymous said...

Parti jual bangsa dan agama akan pupus.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.