Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SAMPAI BILA ISLAM TERUS DIHINA ? JABATAN AGAMA MASIH BISU


Ahad, 28 Mei 2017

THE STAR HINA SOLAT TERAWIH DAN ISLAM

KENYATAAN AKHBAR 

Akhbar harian The Star digesa meminta maaf kepada seluruh umat Islam di negara ini kerana menyiarkan tajuk berita utama berkenaan 'pengganas' disertai dengan gambar umat Islam sedang bersolat terawih di halaman muka depannya bertarikh 27 Mei 2017.

Meskipun tajuk berita tiada kena mengena dengan gambar tersebut, ia boleh menyebabkan orang ramai  tersalah tafsir apa yang disiarkan akhbar The Star seolah-olah merujuk pengganas kepada orang Islam dengan meletakkan kedua-dua berita dan gambar tersebut dalam satu muka surat besar di halaman depan.

The Star sebagai salah satu akhbar 'senior' berbahasa Inggeris utama di Malaysia sepatutnya lebih peka dengan sensitiviti di negara ini yang majoriti rakyatnya beragama Islam lebih-lebih lagi dengan banyak insiden keganasan yang terjadi di luar negara kini.
Tambahan pula umat lslam  menyambut hari pertama bulan ramadan, bulan mulia umat lslam.

Sama ada penyiaran muka depan akhbar itu disengajakan atau tidak, saya menggesa pengarang The Star untuk meminta maaf dengan seluruh umat Islam dan berjanji akan lebih sensitif dalam menyampaikan berita bagi mengelakkan tercetusnya ketegangan dalam komuniti berbilang kaum di negara ini lebih-lebih lagi memberi persepsi yang salah tentang agama Islam.

Saya juga menggesa pihak berwajib yang bertanggungjawab untuk melakukan pemantauan dalam memastikan tiada berita yang boleh mencetuskan kemarahan mana-mana agama dan kaum disiarkan.

Sesungguhnya media yang merupakan medium penyampaian berita memainkan peranan yang sangat penting dalam
menyampaikan laporan yang tepat dan tidak mengelirukan kepada rakyat.

SHAHAR ABDULLAH
KETUA PEMUDA UMNO PAHANG
28 Mei 2017

15 orang berkata:

Anonymous said...

Hadi yg mula2 hina umat islam di maleixia bila dia keluarkan Amanat Hadi. Itu yg sebenar benar bapak terrorist. Hingga hari ini dia tak pernah minta maaf, sila tangkap dan siasat lebai hadi.

Aziz Naim said...

Just too much. But our leader need those Chineese to stay into power. So .... close one eye and shut the other.
But... the Paper (the Star") shd be more carefull the next time

Aziz Naim said...

Just too much. But our leader need those Chineese to stay into power. So .... close one eye and shut the other.
But... the Paper (the Star") shd be more carefull the next time

Anonymous said...

Islam akan terus dihina selama mana umat islam di malaysia terus bercakaran sesama sendiri. Dlm ni pun kita boleh nampak jelas bagaimana maki hamun dan kata2 nista ditujukan kpd saudara seagama hanya kerana perbezaan politik. Islam suruh mcmtu ka? Kemudian, selama mana perti2 politik melayu mengharapkan undi cina untuk berkuasa sebagaimana yg berlaku kpd umno berpuluh tahun lamanya,,selama itulah cina akan mempermainkan2 dan menghina ugama islam. Cuba fikirkan jika ph menang pru14 ,,betapa teruknya islam akan dihina. Pkr bukan semua islam, pan pula, hanya boleh menang di kawasan majoriti cina saja,,confirmed jadi pecacai cina saja,,,bayangkan apa jadi kpd islam??? Masalah ini akan selesai hanya jika islam bersatu. TETAPI,,,cina kafir akan pastikan supaya perkara ini tidak berlaku. Lebai kaki rasuah,,,dan bla bla,,ini semua siapa yg ajar?? Cina kapur tu la. Jika org islam, dia tak hina lebai mcmtu, lebai menutup kepala, menutup kepala sunnah nabi saw. Apa kena mengena dgn pakaian sunnah dgn makan rasuah jika benar sekalipun?

Hamba Allah said...

Anon 5:51 ni gila babi ka apa???tgha xdak sangkut paut langsung dgn tajuk dkt atas tu...nk jd anjing dap laknatullah biaq logik sikit jgn dok sondoi membabi buta...mgkin dgn komen banggang hg tu dap laknatullah bleh kot babi dedak babi hutan 5kg sehari...

Anonymous said...

Lebai kat sini dihina bukan pada pakaiannya tapi pada mulut dan maruahnya. Faham? Ke buat2 tak faham?

Anonymous said...

Ni contoh sbb apa lobai dihina. Bukan pada pakaiannya tapi pada mulut dan maruahnya. Ini gambaran lebai pada pandangan semua orang - maki hamun, bahasa kesat, memanggil orang dgn panggilan buruk.. Ni dilarang Allah tapi mereka buat juga.

Dah berapa ramai org ini mengislamkan org kafir dengan bahasanya spt itu??

Anonymous said...

Wan rosli

Anonymous said...

Kalau dia mengucap dua kalimah sahadah, solat 5 waktu yg diterima Allah, berpuasa yg diterima Allah, bersedekah dan mengerjakan haji yg mabrur, tentu sekali dia tidak bersifat seperti itu. Klu asas pun main langgar, apatah lagi yg lain.

Islam ikut2an. Amalan berterabur... campur aduk yg benar dgn yg batil. Hancur manusia akhir zaman.

Anonymous said...

Pakai jubah, berserban, berjanggut tu bagus sangat, ikut sunnah nabi. Tapi kalau diselangi dgn maki hamun, cerca mencerca, ego, keras kepala, sombong, mengkafirkan orang islam lain - sudah tentu pakaian sunnah yg dipakai tidak memberi sebarang erti malah memburukkan islam pada pandangan org kafir.

Anonymous said...

Dah habis hujah terus maki hamun, panggil orang lain dgn panggilan buruk dan kafirkan org islam lain. Fitnah org islam lain menyokong kristian dll. Lalu islam apakah itu?

Anonymous said...

Ahli pas bawahan ni dari dulu sampai sekarang, dari muda sampai tua, perangai maki hamun dan kafirkan orang islam lain masih tak berubah. Macamanalah orang islam nak bersatu dalam pas....

Anonymous said...

Orang gi terawih, dia gi maki hamun org islam lain. Camner ler nak masuk syurga dgn no keahlian parti ko tu?

Anonymous said...

Ya ka haji hadi sudah tiada hujjah tu? Korang yg sebenarnya tiada hujjah apabila berhadapan hj hadi. Lim kit siang yg korang puja itu pun tiada hujjah apabila berhadapan hj hadi. Sebagai contoh didalam isu pilihanraya pbt yg tidak dipersetujui pas. Bila tiada hujjah, dituduh hj hadi mengkgianati pr. Korang yg suka maki hamun hj hadi dan org pas ni, apa hujjah korang selain maki hamun sana sini di bulan ramadhan? Di dalam isu kerajaan sngor pun, pas berjaya dari sudut hujjah sehingga azmin mb sendiri setuju kekalkan tiga exco pas dan ribuan lagi pegawai lantikan didalam kerajaan negeri sngor. Ini hasil dan berkat mesy majlis syura ulamak pas yg buat keputusan berdasar bermusyawarah yg dianjurkan alquran. Korang pan dan dap apa hujjah kamu semua,,azmin sendiri tak pakai hujjah bertataf longkang korang tu. Sultan sngor tak pandang langsung pan pecacai dap dan tuan pecacai iaitu dap. Jika benar hj hadi maki sekalipun ( aku yakin, org jahil mcm korang ni,,penilaian korang hanya berdasarkan hawa nafsu je, bukan ikut akal ),,di dalam quran pun,,org yg tidak mahu mendengar tanda2 Allah ni , di panggil "binatang" je pun...

Anonymous said...

Dah buta ke? Kan sekarang dah rapat dgn
China .
Ko nak cerita apa?
The Star bila2 masa syarikat China boleh beli...mcm kacang putih je harga dia....
Lagi mau bising Hidup Melayu

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.